SM i 14-1 för herrar flyttat till juni pga kalenderkrock

02 MAR 2020 17:17
Efter samråd med Carambolekommittén har Poolkommittén beslutat att flytta på SM i 14-1 en andra gång, denna gång till slutet av juni.
  • Skapad: 02 MAR 2020 17:17

Vårsäsongen är alltid en hektisk period för svensk biljardsport. Förutom de vanliga rankingtävlingarna spelas även alla SM, både individuellt och lag, och utöver det finns det också EM, världscuptävlingar och diverse andra internationella tävlingar att ta hänsyn till när kommittéerna lägger sin tävlingskalender.

Poolen har sedan ett par år tillbaka utökat till 9 tävlingsomgångar per säsong, där alla SPT1000 måste ha spelats innan ”stora” SM avgörs (8-, 9- och 10-ball). Detta har ställt till det lite i tävlingsplaneringen då helgerna helt enkelt inte räcker till på våren. I år beslutade därför Poolkommittén med kort varsel att tidigarelägga SM i 14-1, som numera är en fristående tävling och inte kopplad till SPT-rankingen, för att kunna spela alla SPT1000 innan stora SM i mitten av juni. Detta innebar att SM i 14-1 hamnade på samma helg som kvalet till Lag-SM i carambole spelas, 28-29 mars.

Tyvärr förankrades inte detta beslut med Carambolekommittén. Sedan flera år tillbaka har styrelsen arbetat aktivt för att åstadkomma EN biljardsport, oavsett gren, och en sådan här situation blir därför extra olycklig. Lag-SM har på senare år utvecklats till en rekryteringstävling för carambolen, där många poolspelare testar carra för första gången och sen fortsätter att spela bägge grenarna. Med två SM samma helg riskerar båda grenarna att tappa deltagare och spelarna måste välja vilken gren man vill ställa upp i.

Poolkommittén vill understryka att det handlade om en nödlösning eftersom antalet helger i tävlingskalendern helt enkelt är för få under våren, och oavsett vilken helg man väljer blir det en krock med antingen poolens egna tävlingar eller någon annan gren. Det var också lite oväntat (men naturligtvis glädjande) att så pass många poolspelare ville delta i lagtävlingen att det riskerade att påverka arrangemanget om det lades ett pool-SM samma helg. Men efter feedback från både Carambolekommittén och berörda spelare har nu PK beslutat att flytta SM i 14-1 till slutet av säsongen, helgen 27-28 juni, för att ge spelarna chansen att delta i båda tävlingarna. Det är inte optimalt då många går på semester efter midsommar, men alternativet är att inte hålla SM alls.

I efterhand kan konstateras att Poolkommittén borde ha rådfrågat Carambolekommittén innan beslutet fattades. Kommittéerna bör också ha ett närmare samarbete när tävlingskalendrarna ska planeras, så att liknande situationer inte behöver uppstå. Inför nästa säsong kommer detta därför att vara en prioritet.

Sista anmälan för lag-SM i carambole har förlängts till 6 mars, för att alla som vill ska hinna ta del av denna information och anmäla sig. Ort och arrangör för SM i 14-1 meddelas inom kort. För frågor och funderingar under tiden, kontakta This is a mailto link.

Skribent: Poolkommittén