Snooker: Mats Eriksson vinnare i Ranking 4

05 APR 2017 22:57
I helgen spelades den sista reguljära rankingtävlingen i snooker för säsongen på Snookerhallen i Stockholm. Under maj månad stundar samtliga SM i disciplinen och här var sista chansen att bättra på sina rankingpoäng inför detta.
  • Skapad: 05 APR 2017 22:57

Tolv stycken var anmälda men på lördagen dök bara elva upp och därmed fortsätter tävlingarna att ligga på ett relativt lågt deltagarantal. Detta brukar erfarenhetsmässigt rätta till sig inför de nämnda mästerskapstävlingarna som tenderar att vara fortsatt populära. Mixen av spelare var som vanligt den blandade såväl i åldrar som i spelstyrka, och under lördagens spel sorterades de svagare spelarna bort utan större överraskningar. Söndagens semifinaler blev tajta affärer, den gamle ringräven Mats Eriksson ställdes mot Shivan Mohammed som har gått bra i de sista rankingtävlingarna. Båda spelarna inledde lite trevande och från Shivans sida märktes respekten mot Mats ganska tydligt. Spelet lossnade dock så småningom för bägge spelarna, men mest för Mats som till slut kunde sy ihop det sista framet för vinst 4-3. I den andra semifinalen möttes de unga spelarna Andrej Nasibov och Watcharawut Khaengkhan från Thailand. Även här blev det jämnt men till slut kunde Andrej vinna det avgörande framet med 4-3.

Finalen blev en relativt snabb affär, Mats hade nu hittat bollträffen och utan att spela glänsande så var han ett nummer för stor för Andrej den här gången. Slutsiffrorna skrevs till klara 4-1 och det speglar matchen ganska bra. Andrej hade lite motlut den här gången men får nu ladda inför SM där han säkert kommer att skörda framgångar med sitt stabila spel. Hur det kommer att gå för Mats är än så länge oskrivet, men han har redan vunnit SM en gång och är säkert sugen på att upprepa bedriften. Vi gratulerar Mats till vinsten och hoppas på en god uppslutning i maj månad!

Skribent: Martin Söderberg