Sök LOK-stöd om ni har aktiviteter för barn och ungdomar

18 DEC 2020 15:22
Året lider mot sitt slut. Ett år som inte har varit som vanligt. Men glöm inte att ansöka om LOK-stöd om ni har haft några aktiviteter under perioden 1 juli-31 december.
  • Uppdaterad: 18 DEC 2020 15:22

På grund av corona har årets föreningsliv sett annorlunda ut. Oavsett vilka åtgärder som ni har varit tvungen att vidta är det viktigt att föreningen, i den mån ni kan, söker LOK-stöd för era aktiviteter.

På rf.se meddelar Riksidrottsförbundet:
”LOK-stödet kommer inte att minska för att det blir färre aktiviteter på grund av coronaviruset. Totalsumman blir lika stor 2020 som 2019. Tills vidare ska idrottsföreningar registrera genomförda aktiviteter som vanligt, alltså registrera de deltagare som faktiskt var med. Ambitionen är att det inte ska göra skillnad om föreningen beslutat att göra uppehåll i verksamheten, eller har möjlighet att fortsätta.”

Digital registrering i IdrottOnline
Från den 1 juli är det obligatoriskt att närvaroregistrera LOK-stödsaktiviteter digitalt. Det innebär att föreningen måste närvaroregistrera aktiviteterna så att både aktiviteter och deltagare finns i IdrottOnline senast då ansökan ska skickas in.

Ansökan för aktiviteter genomförda 1 juli-31 december görs senast 25 februari.

LOK-stöd kan sökas av idrottsföreningar som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år (för verksamhet för personer med funktionsvariationer finns ingen åldersgräns). Förening som ska eller har funderat på att söka LOK-stöd rekommenderas att läsa på i god tid. Om möjligt, skicka även in ansökan så att det finns marginal för komplettering om ni stöter på problem. Ju tidigare man skickar in sin ansökan desto större chans har man att få sin utbetalning redan vid det första utbetalningstillfället som sker en vecka efter sista ansökningsdag.

>>Information om LOK-stöd
>>Guide för digital registrering

Frågor om digital närvaroregistrering besvaras av LOK-stödsgruppen via telefon 08-699 61 50 (knappval 3) eller mejl This is a mailto link

Ni kan som förening även vända er till er lokala RF-SISU konsulent för frågor kring detta och mycket annat. RF SISU distrikten anordnar informationsträffar kring hur ni gör för att söka LOK-stöd digitalt.

Viktigt att ni söker LOK-stöd
Det är viktigt för biljarden att alla föreningar som har någon form av verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år söker LOK-stöd. De stöd som finns för barn- och ungdomsverksamhet både för förbundet och för föreningarna avgörs utifrån hur många biljardföreningar som söker LOK-stöd och för hur många aktiviteter de söker för. För att SBF ska få ett verksamhetsstöd för barn- och ungdom samt få projektmedel (liknande tidigare Idrottslyftet) att fördela till våra föreningar måste minst 15 biljardföreningar söka LOK-stöd. Om inte 15 biljardföreningar söker LOK-stöd kommer det projektstöd som föreningar kan söka att finnas hos distrikten och bestå av en ganska liten summa. Det är därför oerhört viktigt att alla föreningar som har möjlighet söker LOK-stöd.

Skribent: Sofia Asp