Sök LOK-stöd senast 25 augusti

11 AUG 2020 11:23
På grund av corona har vårens föreningsliv sett annorlunda ut. Oavsett vilka åtgärder som ni har varit tvungen att vidta är det viktigt att föreningen, i den mån ni kan, söker LOK-stöd för vårens aktiviteter.
  • Uppdaterad: 11 AUG 2020 11:23

På rf.se meddelar Riksidrottsförbundet:
”LOK-stödet kommer inte att minska för att det blir färre aktiviteter på grund av coronaviruset. Totalsumman blir lika stor 2020 som 2019. Tills vidare ska idrottsföreningar registrera genomförda aktiviteter som vanligt, alltså registrera de deltagare som faktiskt var med. Ambitionen är att det inte ska göra skillnad om föreningen beslutat att göra uppehåll i verksamheten, eller har möjlighet att fortsätta. RF kommer återkomma under hösten med detaljerna för kompensation.”

Digital registrering i IdrottOnline
Från den 1 juli är det obligatoriskt att närvaroregistrera LOK-stödsaktiviteter digitalt. Det innebär att föreningen måste närvaroregistrera aktiviteterna så att både aktiviteter och deltagare finns i IdrottOnline senast då ansökan ska skickas in.

Ansökan för aktiviteter genomförda 1 januari-30 juni görs senast 25 augusti

LOK-stöd kan sökas av idrottsföreningar som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år. Förening som ska eller har funderat på att söka LOK-stöd rekommenderas att läsa på i god tid. Om möjligt, skicka även in ansökan så att det finns marginal för komplettering om ni stöter på problem.

>>Information om LOK-stöd
>>Guide för digital registrering

Frågor om digital närvaroregistrering besvaras av LOK-stödsgruppen via telefon 08-699 61 50 (knappval 3) eller mejl This is a mailto link

Ni kan som förening även vända er till er lokala RF-SISU konsulent för frågor kring detta och mycket annat.

Viktigt att ni söker LOK-stöd
Det är viktigt för biljarden att alla föreningar som har någon form av verksamhet för deltagare i åldern 7-25 år söker LOK-stöd. De ekonomiska stöd som finns för barn- och ungdomsverksamhet både för förbundet och för föreningarna avgörs utifrån hur många biljardföreningar som söker LOK-stöd och för hur många aktiviteter de söker för. För att SBF ska få ett verksamhetsstöd för barn- och ungdom samt få projektmedel (liknande tidigare Idrottslyftet) att fördela till våra föreningar måste minst 15 biljardföreningar söka LOK-stöd. Om inte 15 biljardföreningar söker LOK-stöd kommer det projektstöd som föreningar kan söka att finnas hos distrikten och bestå av en ganska liten summa. Det är därför oerhört viktigt att alla föreningar som har möjlighet söker LOK-stöd.

Ansök om LOK-stöd
Här nedan hittar du information om vad som krävs för att kunna söka LOK-stöd, hur ansökningsprocessen går till och vem som är behörig att skicka in ansökan.

Ansök i IdrottOnline
Ansökan görs på föreningens IdrottOnline-sida. Det går att fylla i ansökan manuellt. Om man närvaroregistrerar aktiviteter online förs dessa sedan över automatiskt till ansökan – det enda man då behöver göra är att öppna ansökan och skicka in den. Viktigt att tänka på är att även om man har närvaroregistrerat sina aktiviteter via IdrottOnline så måste föreningen också öppna själva LOK-stödsansökan och skicka in den.

Behörighet att skicka in ansökan
De som kan skicka in ansökan för din förenings räkning är ordförande, kassör och/eller LOK-stödsansvarig firmatecknare. Personen måste finnas upplagd i medlemsregistret på föreningens IdrottOnline-sida med någon av dessa roller (ordförande, kassör eller LOK-stödsansvarig).

Utbetalning av LOK-stöd
LOK-stödet för år 2020 (aktiviteter bedrivna från och med 2020-01-01):

• Ledarstöd 21 kr
  • Extra ledarstöd 5 kr
  • Deltagarstöd 7 kr

Utbetalning kan endast göras till din förenings eget plus- eller bankgiro. Det kan inte vara ett plus- eller bankgiro till en person, sektion eller kommun. Utbetalning kan inte heller göras till vanligt konto. Riksidrottsförbundet kontrollerar att angivet giro står tecknat i föreningens namn så som det anges i vårt föreningsregister (namnet i detta är det namn under vilket föreningen har blivit antagen som medlem i respektive specialidrottsförbund).

När görs utbetalning?
Utbetalning av LOK-stöd sker alltid med start veckan efter sista ansökningsdag. Därefter sker sedan utbetalningar varje vecka allt eftersom ansökningarna godkänns. Ju tidigare man skickar in sin ansökan, desto större chans har föreningen att få utbetalning av LOK-stöd redan i den första utbetalningen.

Fyllnadsutbetalning
Om det, när LOK-stödsåret är avslutat, finns pengar kvar i potten så gör Riksidrottsförbundet en fyllnadsutbetalning. De återstående medlen fördelas då till samtliga föreningar som sökt LOK-stöd under året.

Fyllnadsutbetalning är aldrig garanterad, utan görs endast de år då det blivit medel kvar i LOK-stödspotten efter att samtliga ansökningar för året hanterats och det ordinarie LOK-stödet har fördelats.

Utbetalning till föreningar uttagna för kontroll
Om din förenings LOK-stödsansökan har tagits ut för kontroll sker eventuell utbetalning först när kontrollärendet är slutfört. I den händelse att föreningen överklagar LOK-stödsgruppens beslut sker eventuell utbetalning först efter LOK-stödsnämndens avgörande.