Styrelsebeslut idag – all tävlingsverksamhet pausas till slutet av april

19 MAR 2020 17:30
Efter löpande utvärdering av situationen de senaste dagarna beslöt idag förbundsstyrelsen att tillfälligt pausa tävlingsverksamheten till och med 30 april. Förhoppningen är fortfarande att kunna avsluta säsongen som vanligt.
  • Skapad: 19 MAR 2020 17:30

De tävlingar närmast i tiden som drabbas av beskedet är carambolens Elittävling i Helsingborg nu i helgen, samt nästa helgs tävlingar i pool, snooker och carambole. Vi beklagar det korta varslet för dessa spelare.

SBF har, liksom tidigare, som policy att följa Folkhälsomyndigheternas och regeringens riktlinjer gällande corona-situationen. Det föreligger idag inget förbud mot evenemang med färre än 500 personer, men flera andra aspekter väger nu tyngre i vår bedömning. Förbundsstyrelsens beslut grundar sig därför på följande omständigheter:

• Vid Folkhälsomyndighetens pressträff idag underströk man vikten av att begränsa resor även inrikes samt att undvika platser där många människor samlas eller passerar. Även om våra tävlingar samlar långt färre än 500 deltagare är det ändå ofta många som reser till och från tävlingarna, vilket för varje dag innebär större risk för spridning av smitta.

• Vi har fått feedback från utövare och hallägare att de inte kommer att delta i eller arrangera tävlingar, vilket i sig gör det mycket svårt att fortsätta verksamheten. Vi har nått ett läge där vi utöver den hälsomässiga aspekten även riskerar att underminera kvaliteten och integriteten i vår tävlingsverksamhet. Ett system som innebär att man samlar rankingpoäng eller på annat sätt kvalificerar sig till att delta i SM eller motsvarande förutsätter att alla deltagare har samma möjligheter att delta. Det kan vi inte garantera i nuläget.

• Enligt det riskbedömningsverktyg som Folkhälsomyndigheten tillhandahåller ligger vi i gränszonen när det gäller längd på evenemanget, typ av aktivitet och deltagande riskgrupper. Spridningen i samhället har nu också nått ett sådant läge att varje evenemang, oavsett säkerhetsåtgärder och hur litet det än är, riskerar att sprida smitta vidare till riskgrupper.

Beslutet gäller med omedelbar verkan och innebär att inga av förbundet sanktionerade tävlingar kommer att arrangeras fram till 30 april. Under nedstängningsperioden kommer grenkommittéerna att kontakta de berörda tävlingsarrangörerna och titta på olika alternativ för att kunna avsluta säsongen på bästa sätt, eller, i värsta fall, om säsongen inte kan återupptas i vår.

Vi rekommenderar också alla föreningar att se över sin egen verksamhet och planerade aktiviteter, för att säkerställa att de minimerar smittorisken. För de föreningar som har inplanerade årsmöten under den närmaste tiden kan det vara bra att veta att RF har meddelat att det går bra att skjuta på årsmötet, om det inte går att genomföra det digitalt. Mer information om detta och andra frågor hittar ni här: https://www.rf.se/coronavirusetochidrottsrorelsen/vanligafragoromcoronavirusochidrott/

Det som sker just nu i världen och i våra samhällen, inte minst det svenska, saknar motstycke i modern tid och det är mycket svårt att säga vad som är rätt eller fel när det gäller att minska spridningen och minimera dödsfallen. Vi ber om er förståelse och ert samarbete i denna tuffa situation och önskar er alla en god hälsa under lång tid framåt. När detta blåser över, och det kommer det att göra, finns vår sport kvar och tillsammans löser vi de eventuella problem som kan ha uppstått under tiden.

Ta hand om er därute så ses vi snart på hallen igen!

Varma hälsningar

Eva och resten av förbundsstyrelsen

Skribent: Förbundsstyrelsen