Succé för spelabiljard på skolsamverkansträffen i Malmö

25 MAR 2022 10:49
Den 18 mars hölls en nätverksträff i Malmö inom ramen för projektet Rörelsesatsning i skolan. Närmare 20 idrottsförbund visade upp sina projekt och demonstrerade sin idrott, däribland Svenska Biljardförbundet.
  • Uppdaterad: 25 MAR 2022 10:49

20220318_102024720_iOS.jpg

Henrik Larsson pratar med ett par av våra besökare under dagen. Foto: SBF

Rörelsesatsning i skolan

Rörelsesatsning i skolan är ett RF-projekt som går ut på att skapa förutsättningar för barn och ungdomar mellan 6 och 19 år att vilja, våga och kunna röra på sig mer, i synnerhet de barn som rör sig minst idag. Projektet har funnits i flera år hos RF/SISU-distrikten men startade 2021 på riksnivå, och omfattar idag över 30 specialidrottsförbund. Varje förbund marknadsför givetvis sin egen sport, men det övergripande målet är att få så många barn och ungdomar som möjligt att prova så många idrotter som möjligt, och förhoppningsvis fastna för en eller flera av dem.

Poängen med projektet är att hitta sätt att aktivera barn och ungdomar i skolan, till exempel på rasterna. Många förbund har därför tagit fram förenklade regler, nya spelvarianter, prova på-kit eller liknande som skolorna kan beställa gratis eller subventionerat.

Nätverksträffar i hela landet

Under 2022 arrangerar RF/SISU-distrikten runtom i landet olika nätverksträffar, där idrottsförbunden får visa upp sina rörelseprojekt för skolorna i det aktuella distriktet. Biljardförbundet var med på träffen som anordnades i Baltiska Hallen i Malmö den 18/3, dit det kom över 100 skolor, ca 260 deltagare och närmare 20 idrottsförbund. Representanter för SBF var Eva Viding Bussell och Sofia Asp. De hade sällskap av Henrik Larsson som representerade dels sin förening Malmö BK, dels föreningen FIFH som är Sveriges största idrottsförening för personer med funktionsnedsättning. Alla idrotter fick göra en presentation inför besökarna mitt ute på hallgolvet, där Eva skötte mikrofonen för biljardens räkning medan ”Henke” spelade en utmanarmatch mot en av åskådarna på ett litet biljardbord som vi tagit dit.

Biljardförbundets monter var sedan välbesökt under de tre timmar som träffen höll på, med en strid ström av intresserade som ville veta mer om biljard, surfa runt på hemsidan eller få reda på var deras närmaste biljardförening låg. I montern fanns också det lilla biljardbordet uppställt så att besökarna kunde prova att spela själva och få lite tips och trix av världsmästaren ”Henke” Larsson.

Under våren kommer SBF delta i ytterligare två träffar: 31 mars i Huskvarna/Jönköping samt 28 april i Stockholm. Dessutom kommer vi vara med på en träff i Uppsala den 31 oktober, och fler datum kommer troligen att tillkomma. På många av dessa träffar är det väldigt bra att ha med sig en eller flera representanter från de lokala föreningarna, som får chansen att presentera sig och knyta kontakter med både distriktet och skolorna i närheten. Hör gärna av dig till Eva eller Sofia om du och din förening vill vara med!

sb.nu skärmdump1.png

spelabiljard.nu

Biljardförbundets bidrag till rörelsesatsningen är hemsidan spelabiljard.nu. Här har vi samlat grundläggande information om carambole, pool och snooker, med tips och råd om teknik, sikte, skruvar, regler, övningar osv. Språket är anpassat efter de yngre men hemsidan är avsedd att användas av alla åldrar, och det finns gott om bilder, illustrationer och filmklipp som tydligt visar och förklarar hur de olika momenten går till.

Tanken är att skolpersonal, fritidsledare, elever och föräldrar ska kunna använda sidan som hjälp och stöd för att utnyttja de biljardbord som ofta finns på skolor och fritidsgårdar på ett bättre sätt. En viktig del på hemsidan är därför avsnittet om vett och etikett som enkelt illustrerar att det är viktigt att respektera motståndaren, att vara tyst och sitta ner när man inte spelar, inte springa runt bordet och så vidare. En annan användbar del är ordlistan som tar upp de vanligaste orden och begreppen som används inom biljarden.

Inte minst är ambitionen med hemsidan att den ska vara ett hjälpmedel för föreningarna i deras arbete med att rekrytera nya medlemmar. Här finns lättillgänglig information om sporten för de som vill veta mer och lära sig grunderna på ett enkelt sätt, men även möjlighet att hitta en förening i närheten som de kan bli medlemmar i. Vår förhoppning är därför att hemsidan ska kunna användas från båda hållen: Dels som rekryteringsverktyg för föreningarna, dels som ett sätt för nya utövare att hitta till föreningarna.

sb.nu skärmdump2.png

Spelabiljard.nu kommer fortsätta utvecklas och nya delar kommer att läggas till under året. Till exempel kommer vi ta fram material som kan användas på lektionerna i matte, fysik och geometri med hjälp av biljardbord och bollar. Vi kommer också ta fram fler övningar och nedladdningsbart material. Om projektet blir godkänt av RF för förlängning är ambitionen också att skicka ut biljardbord i mindre format till alla RF/SISU-distrikt i landet, som kan användas för prova på-aktiviteter tillsammans med skolor och närliggande föreningar.

Ytterligare en del i projektet är att försöka kartlägga vilka skolor och närliggande fritidsgårdar som har ett biljardbord, för att få fram en helhetsbild av var det finns bord och vilka föreningar som finns i närheten.

Varför projekt?

Ibland får SBF frågan varför vi driver så många projekt. Vad är egentligen poängen med dem, vad blir resultatet i slutänden och tar de egentligen inte bara resurser från förbundets ordinarie verksamhet?

Det här projektet, Rörelsesatsning i skolan, är ett väldigt konkret exempel på en satsning som SBF med största sannolikhet inte hade kunnat göra på samma sätt utan projektmedel från RF. Den ekonomiska stöttningen gav oss möjlighet att ta in en projektledare specifikt för den här satsningen, köpa in och bygga webbplattformen för hemsidan, hyra in ett filmteam för att skapa proffsmaterial till hemsidan, vara med på nätverksträffarna för att visa upp biljarden som en aktivitet för barn och ungdomar, köpa in material, och så vidare.

Utan pengarna från RF hade SBF behövt finansiera allting själv. Nu fick vi istället möjlighet att göra ett riktat initiativ mot en målgrupp som är oerhört viktig för vår fortsatta utveckling, och det satte dessutom lite press på oss att faktiskt åstadkomma någonting konkret, istället för att tänka ”det gör vi sen, när vi kanske har pengar”. Projektmedel gör det också möjligt i allmänhet att anställa personer utan att det belastar förbundets egen ekonomi.

De projekt som SBF söker och driver handlar om att utveckla svensk biljardsport. De tar inte resurser från förbundets övriga verksamhet, tvärtom är de ett nödvändigt tillskott för att överhuvudtaget kunna göra de satsningar som behövs för att nå ut till fler människor, bredda verksamheten och skapa en större bas.

Det bästa sättet att tänka på projekt och projektmedel är att de kompletterar SBF:s verksamhet, inte att de tar uppmärksamhet och pengar från annat. Det vi gör i ett projekt är sådant som vi behöver göra men inte skulle bli gjort utan projektet, eftersom vi inte har pengar till det. Det finns de som tycker att t. ex. tävlingar och landslag blir lidande av att vi har för många projekt, men de påverkas inte överhuvudtaget av ett projekt, i synnerhet inte finansiellt. Eftersom bara en liten del av landslagskostnaderna finansieras av RF-stöd har SBF helt andra förutsättningar för att kunna arbeta med utveckling inom dessa områden. Det finns heller inga projekt att söka för elit och landslag bara för att finansiera verksamheten eller till exempel utveckla ett talangprogram.

Skribent: SBF
E-post: Adressen Gömd