Svenska Biljardförbundet inleder samarbete med Sparks Generation

11 MAJ 2022 14:14
Svenska Biljardförbundet och Sparks ska inspirera fler unga att komma in i biljardgemenskapen!
  • Uppdaterad: 11 MAJ 2022 14:14

Svenska Biljardförbundet med sina tre grenar carambole, pool och snooker vill öka ungas kännedom och intresse för biljard och den gemenskap förbundets föreningar erbjuder. Nu tar Biljardförbundet hjälp av Sparks metod och tjänst sparksapp.se för att stimulera intresset bland unga i åldern 10-18 år.

Andy Nettleton, ordförande, Svenska Biljardförbundet
”Vi är så glada över att ha inlett ett samarbete med Sparks. Vi vill ge fler unga chansen att prova vår sport och få uppleva den gemenskap som finns i våra föreningar runt om i landet. Många har spelat biljard på fritids men vi vill att flera unga ska få uppleva hur det är att spela biljard i en förening, med en tränare som hjälper dig att utvecklas och ha kul tillsammans med andra i hallen.”

"Vi är jätteglada över att Biljardförbundet valt oss som partner och gör sällskap med andra förbund, föreningar och kommuner i plattformen. Tillsammans når vi ut i digitala och sociala medier och i vår tjänst sparksapp.se, så att unga får reda på vad som finns och underlättar för dem att prova sig fram och hitta ett intresse och sammanhang” säger Alexandra Krook, grundare av Sparks Generation.

Samarbetet inleds nu i maj med en förstudie där Sparks intervjuar ett antal unga aktiva för att få insikt kring deras syn på sporten och vilka styrkor de ser, som kan vara relevanta för andra unga.

Om Biljardförbundet
Biljard är en social och rolig sport som är lätt att lära sig och där du själv bestämmer hur bra du vill bli. Spela på skoj med kompisarna eller satsa mot världstoppen – alla nivåer finns i biljarden och alla är välkomna! Du blir aldrig för gammal för att börja spela biljard och det finns biljardbord överallt i hela Sverige. Allt du behöver för att spela finns på hallen, det är bara att komma och prova. Du tränar teknik, koordination och strategi, och det är en riktigt skön känsla när du sätter den där svåra stöten tvärs över bordet.

Svenska Biljardförbundet bildades 1940 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet sedan 1974. Vi har grenarna carambole, pool och snooker som spelas av ca 3500 medlemmar i 55 föreningar i hela landet. Vill du veta mer eller hitta en förening? Gå till www.biljardforbundet.se eller www.spelabiljard.nu. Välkommen!

Om Sparks Generation
Sparks är en ideell organisation som genom digital teknik, ambassadörer och samverkan med kommuner, föreningar och förbund hjälper unga i åldern 10–18 år, att hitta sin grej och sedan matcha den med det lokala utbudet av aktiviteter i den digitala tjänsten sparksapp.se Här lyfter Sparks fram både nya, okända och kända aktiviteter, oavsett om det är sport, kultur eller skolämnen där unga får utvecklas och ha kul i gemenskap med andra. Det viktigaste är att målgruppen hittar något som passar just dem. Sparks grundades 2017 av Alexandra Krook och är en ideell förening som finansieras genom donationer och bidrag. Bla. från Erling-Persson Stiftelse och Skandia:Idéer för Livet. Utsedda till Årets Idé För Livet 2020. Läs mer på sparksgeneration.com

#sparks #biljard #gemenskap
Skribent: Sofia Asp