Svenska Biljardförbundet inleder samarbete med StayLive för livestreaming

22 JAN 2022 10:55
SBF har tecknat avtal med leverantören StayLive om att utveckla en plattform för livesänd biljard. Avtalet är på tre år med det gemensamma målet att främja och utveckla svensk biljard.
  • Skapad: 22 JAN 2022 10:55

libby-penner-8zsBofKrhP8-unsplash.jpg

Foto: Unsplash

Enhetligt koncept och hög kvalitet

Svenska Biljardförbundet har ingått ett treårigt samarbetsavtal med StayLive, en av landets största distributörer för livesändningar av sport. Ambitionen är att tillsammans utveckla en samlingspunkt för alla nationella biljardtävlingar, och att säkerställa en lägstanivå för livesänd biljard. Genom ett väl genomtänkt koncept, brett utbud och hög kvalitet vill vi skapa en självklar plattform för svensk biljardsport nu och in i framtiden.

Livesända tävlingar är mycket efterfrågat och det är idag vanligt att föreningar och tävlingsarrangörer ordnar egna sändningar. Hittills har dock inga resurser funnits på förbundsnivå för att samla alla olika kanaler på ett ställe. Med StayLives hjälp siktar nu SBF på att utveckla ett enhetligt koncept för samtliga nationella tävlingar som är sanktionerade av Biljardförbundet, med möjlighet att på längre sikt kunna erbjuda föreningarna en möjlighet att sända sina lokala tävlingar via samma plattform.

Arbetet startar nu med att utveckla plattformen och utarbeta ett sändningskoncept. Den preliminära planen är att kunna genomföra en eller flera testsändningar under våren för att sedan gå live ”på riktigt” efter sommaren. Grunden i konceptet är att plattformen kommer att erbjuda möjligheter att titta på rankingtävlingar från de tre nationella tourerna (carambole, pool och snooker), både live och repriser, genom olika former av abonnemang. SBF kommer även använda plattformen för att sända exempelvis förbundsstämman och Biljardgalan. Gratissändningar kommer att förekomma men i begränsad mängd.

Inventering och research

Det ingår även i projektet att göra en inventering av den utrustning som redan finns hos föreningar och arrangörer ute i landet, och ge rekommendationer till de som inte har någon utrustning. SBF vill understryka att den utrustning som redan används av föreningarna idag kommer att kunna användas även framöver, det är enbart en ny videoplattform som ska användas för sanktionerade tävlingar. Det vill säga att istället för att sända via YouTube eller Facebook kommer alla sändningar att göras via StayLives plattform.

Alla föreningar kommer inom kort att bli kontaktade av projektledaren, Eva Viding Bussell. Vi planerar även några olika undersökningar riktade till spelarna, liksom en eller flera digitala informationsträffar för alla som är intresserade.

Om StayLive

StayLive logga.png

www.staylive.se

StayLive är ett snabbt växande bolag för videoplattformar och livestreaming, med en omsättning på över 85 miljoner år 2021. De har närmare 15 års erfarenhet inom livesändningar och har byggt upp plattformar åt bland annat Sportbladet, Expressen, Hockeyettan, Svensk Innebandy, och Svenska Fotbollförbundet.

För exempel på plattformar se bland annat:

www.padel-television.se

www.sportbladetplay.se