Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse 2020

16 FEB 2021 11:03
Mottagarna av Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse 2020 är nu utsedda.
  • Uppdaterad: 16 FEB 2021 11:03

Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse har instiftats för att uppmärksamma personer som under lång tid bidragit till att främja och utveckla svensk biljardsport på olika sätt. Det kan vara nationellt eller internationellt, på klubbnivå eller förbundsnivå, som ledare eller spelare. Ofta handlar det om en kombination av allt detta under loppet av många år.

Efter överläggningar och genomgång av inkomna nomineringar har förbundsstyrelsen beslutat att tilldela Hedersutmärkelsen till följande mottagare. Alla är eller har varit verksamma inom svensk biljardsport under många år och har på olika sätt bidragit till sportens utveckling i en positiv riktning. Ett stort TACK till er alla från hela Biljardsverige, och vi hoppas att er passion och ert engagemang för biljarden aldrig slocknar!

Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse 2020 föräras härmed:

Bo Bäckman.jpg

Foto: Stockholms CC

Bo Bäckman, Stockholms CC – Mångårig tävlingsspelare som även varit verksam i förbundsstyrelsen. Väckte liv i anrika klubben Stockholms CC och har förvandlat dess lokaler till en självklar samlingsplats för både carambole och pool.

Bo Peterson_SBS.jpg

Foto: Stockholms BS

Bo Peterson, Stockholms BS – Veteran inom sporten som engagerat sig både på klubb- och förbundsnivå under många år. Tillsammans med Kurt Roos återuppbyggde han förbundets ekonomi under 2010-talet när konkursen var nära, och lade grunden till den stabila ekonomi vi har idag.

Bo-Göran_EPBF_EM2019.png

Foto: EPBF

Bo-Göran Grönkvist – Lade tillsammans med Jörgen grunden till poolbiljardens europeiska och internationella organisation, och även verksam inom svenska förbundet under lång tid.

Ewa Mataya.jpg

Ewa Mataya Laurence – SM-, EM- och VM-titlar, programledare i amerikansk TV, kommentator på ESPN, författare, ordförande i Womens Pool Billiard Association samt invald i BCA:s Hall of Fame – allt detta ryms på Ewas meritlista.

Johan Hansson_Tony Barmin.jpg

Foto: Tony Barmin

Johan Hansson, Stockholm SBK – En av snooker-Sveriges flitigaste och bästa domare som även utvecklat snooker.nu, tävlingsverktyget som svensk snooker använder.

Jonas Fahlander_Tony Barmin.jpg

Foto: Tony Barmin

Jonas Fahlander, Stockholm SBK – Välkänd kommentator för snooker på Eurosport, juniortränare och coach åt snookerlandslaget.

jorgen-sandman-gre-leenders_azbilliards.jpg

Jörgen Sandman ( t v) och Gre Leenders. Foto: EPBF

Jörgen Sandman – En av grundarna av både Europa- och världsförbundet i pool, samt verksam som ledare och styrelsemedlem både i Sverige och utomlands under många år.

Kim_Hartman_wikipedia.jpg

Foto: Wikipedia

Kim Hartman, Kungsholmens BK – Mr Snooker, mannen som tog snookern till Sverige och sedan dess oförtröttligt har arbetat för att föra ut och bredda den till massorna. Välkänd kommentator på Eurosport och mångårigt engagemang inom förbundet.

Kurt Roos_Linkedin.jpg

Kurt Roos, Norrtelje BK – Axlade ordföranderollen i SBF under en turbulent period men lyckades skapa stabilitet ur kaos. För närvarande vice ordförande i EPBF.

Blomdahls.jpg

Lennart och Torbjörn Blomdahl

Lennart Blomdahl, BK Borgen – En dominant inom svensk och europeisk carambole under lång tid, både individuellt och tillsammans med sonen Torbjörn.

Lennart Haag.jpg

Lennart Haag, BK Stars – Förnämlig carambolespelare i sin egen rätt, med nästan oräkneligt många SM-medaljer, men även grundare av Haag Cues som numera är något av en institution inom svensk biljardsport.

Nils Böhling_snookerse.jpg

Foto: Snooker.se

Nils Böhling – Mångårig tävlingsspelare som startade Snookerhallen i Stockholm 2006 och därmed gav snookern en central samlingspunkt för tävlingsverksamheten.

Tom EKsell_EPBF.jpg

Foto: EPBF

Tom Eksell, Malmö BK – Elitspelare med ett antal svenska och internationella titlar, förbundskapten i pool, biljardutrustningsexpert, EPBF-licensierad domare samt en viktig kugge i vår ungdomsverksamhet.

Torbjörn Blomdahl - Billardmagazin Touch.jpg

Foto: Billardmagazin Touch

Torbjörn Blomdahl, BK Borgen – Carambolens fixstjärna under ett flertal decennier, med VM-titlar, världscupssegrar, internationella titlar och SM på sin gedigna meritlista.

Bo Sternberg .jpg      Mats Norén 1980.jpg

Dessutom delas Hedersutmärkelsen ut postumt till Bo Sternberg, tidigare generalsekreterare i förbundet och en drivande kraft inom sporten under många år, samt till Mats Norén, en av svensk caramboles bästa spelare genom tiderna.

På grund av rådande omständigheter kommer utmärkelsen, som består av en glasplakett samt ett diplom, att postas till mottagarna. Bilder och tackord kommer därefter löpande att publiceras på hemsidan.

Förbundsstyrelsen vill rikta ett stort TACK till er alla för ert engagemang och er passion för sporten!

\\ Eva Viding Bussell, förbundsordförande

Skribent: SBF