Svensk biljardhistoria efterlyses!

23 JUN 2020 20:38
Svenska Biljardförbundet fyller 80 år i år. Nu efterlyser vi memorabilia av alla de slag för jubileet – anekdoter, tidningar, artiklar, foton eller annat som speglar sportens historia i Sverige.
  • Skapad: 23 JUN 2020 20:38

Svenska Idrottsgalan 2008. Henrik Larsson är nominerad i kategorin Årets idrottare med funktionshinder, men får se sig besegrad av simmaren Anders Olsson..

Svenska Biljardförbundet bildades 1940 och firar därmed 80 år i år. Dessvärre finns det inget samlat arkiv för svensk biljardhistoria, och även om det finns gott om profiler, anekdoter och minnesvärda händelser i vår sport är det svårt att lyfta fram dem och föra kunskapen vidare till kommande generationer. Det är naturligtvis svårt att bevara allt som händer, men i dagens digitala landskap finns det ändå större möjligheter än tidigare att kunna skapa ett arkiv för den svenska biljardsporten.

Förbundsstyrelsen efterlyser därför material från alla inom svensk biljardsport, så långt bakåt i tiden det går – även innan 1940 hade vi ju en aktiv sport i landet, även om vi inte hade ett förbund. Har ni tryckt material kan ni antingen själva scanna in det och sedan mejla till oss, alternativt skicka det (eller en kopia) med posten så sköter vi inscanningen. Målet är att samla så mycket material som möjligt på hemsidan så att alla kan få ta del av det. När det gäller muntligt material kommer vi försöka hitta ett sätt att dokumentera även dessa, till exempel genom inspelningar eller podcasts.

Den svenska spelartruppen i Snooker-NM i Reykjavik 2017: Belan Sharif, Benjamin McCabe och Simon Lindblom.. Tävlingen vanns av isländske Kristjan Helgason.

Har ni foton eller program från tävlingar, foton på spelare, biljardtidningar, resultat från större tävlingar, bilder från events, pressklipp, tidningsreportage, bilder från er klubbverksamhet, med mera med mera – skicka det till oss! Mejla till This is a mailto link eller posta det till Svenska Biljardförbundet, Box 11016, 100 61 Stockholm. Skriv gärna så mycket information om materialet som möjligt (i synnerhet för foton), t ex namn på spelare, klubbnamn, datum, ort, var fotot är taget eller var tävlingen ägde rum, resultat, vad det gäller (tävling, träning, annan verksamhet). Skriv också gärna ert eget namn och kontaktinformation, om vi behöver kontakta er för kompletterande uppgifter.

Arbetet med att bygga upp ett digitalt arkiv på hemsidan är ett kontinuerligt projekt, och vi kommer lägga upp material i den takt vi hinner med, men målet är att skapa en heltäckande bild av vår sports historia fram till idag. Vi hoppas att ni vill hjälpa till!

Varma biljardhälsningar

Förbundsstyrelsen