Svenskt EM-guld i 3-vallars carambole!

21 FEB 2022 15:25
Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson besegrade Tyskland i finalen i Lag-EM för 3-vallars carambole, som hölls i Turkiet 17-19 februari. Tillsammans har de sedan tidigare sju (!) VM-guld i lag, men detta var det första EM-guldet för paret.
  • Skapad: 21 FEB 2022 15:25

Knivsta 2022-02-21

Pressmeddelande från Svenska Biljardförbundet

EM-guld CEB.jpg

Fr v Ronny Lindemann (GER), Cengiz Karaka (GER), Michael Nilsson (SWE), Torbjörn Blomdahl (SWE), Daniel Sanchez (ESP), Tayfun Tasdemir (TUR), Ruben Legazpi (ESP), Lütfi Cenet (TUR). Foto: CEB

EM-GULD TILL SVERIGE I 3-VALLARS CARAMBOLE

EM i lag för 3-vallars carambole 2022 spelades i Ankara, Turkiet, den 17-19 februari. 20 tvåmannalag från 13 länder deltog i mästerskapet, uppdelade i sju grupper i grundspelet. Varje spelare spelar varsin individuell match till 40 poäng, och om det blir oavgjort mellan lagen avgörs resultatet genom en s. k. scotch double. Det innebär att spelarna i laget turas om att stöta (varannan stöt). Först till 15 poäng i scotch double vinner matchen. De sju gruppvinnarna samt den bästa grupptvåan gick sedan vidare till slutspel.

Sverige deltog med två lag: Sverige 1 med veteranerna Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson, samt Sverige 2 med David Pennör och Nalle Olsson. David och Nalle gick tyvärr inte vidare ur gruppen, medan Torbjörn och Micke vann sin grupp och var därmed klara för kvartsfinal.

I kvartsfinalen ställdes Sverige mot Grekland. Torbjörn vann sin match mot Nikos Polychronopoulos med 40-31, medan Michael förlorade mot Kostatinos Kokkoris, 37-40. 1-1 i matcher innebar scotch double, som Sverige vann 15-13. Motståndare i semifinalen blev Turkiets förstalag, med erfarna Tayfun Tasdemir och Lütfi Cenet. Det blev två jämna matcher där spelarna följdes åt, men Sverige visade upp ett stabilt spel och vann båda matcherna med samma resultat, 40-33.

Oväntad motståndare i finalen

Därefter var det dags för final, mot överraskningen Tyskland som oväntat slagit ut favoriterna och titelförsvararna Spanien i sin semifinal efter rysarvinst i scotch double med 15-14. Sverige inledde starkt med att rycka till ledning i bägge matcherna, men tyskarna kom alltid igen och tillät inte svenskarna att slappna av. Torbjörn Blomdahl var dock först över mållinjen när han vann sin match mot Ronny Lindemann med 40-33, och det blev några minuters nervös väntan vid sidan innan Michael Nilsson fick in segerpoängen mot Cengiz Karaka. Slutresultatet 40-34 innebar vinst, EM-guld och en prischeck på €4000.

Torbjörn och Michael har tillsammans tidigare vunnit VM för lag sju gånger, men aldrig ett EM-guld. Senaste svenska EM-guldet i lag togs 1991, även då med Torbjörn Blomdahl i laget men tillsammans med sin far, Lennart Blomdahl. Paret Blomdahl tog hem lagguldet tillsammans även 1985 och 1987. För Michael Nilsson var detta första EM-guldet.

Årets EM arrangerades i Ankara, Turkiet, av det turkiska biljardförbundet i samarbete med europaförbundet för carambole, Confédération Européenne de Billard (CEB). Alla matcher sändes live på Kozoom.com samt YouTube, och kan även ses i efterhand.

Länkar:

CEB: https://www.eurobillard.org/news/blomdahl-and-nilsson-get-the-gold-for-sweden-in-ankara-196.html

Kozoom: https://www.kozoom.com/en/billiard-carom/news/swedish-tandem-blomdahl-nilsson-finally-gold-in-europe.html

För mer information vänligen kontakta:

Sven Junghagen

Ordförande i Svenska Biljardförbundets Carambole-kommitté

This is a mailto link

+46 (0) 709 608 575

Eva Viding Bussell

Ordförande, Svenska Biljardförbundet

This is a mailto link

+46 (0) 707 51 12 87