Sverige på en hedrande 6:e plats i VM

14 MAR 2017 08:34
Sverige med Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson blev 6a i årets lag-VM i 3-vallars carambole. Tävlingen som spelades i tyska Viersen hade ett helt olikt spelformat jämfört med tidigare.
  • Uppdaterad: 14 MAR 2017 15:38

Den här gången så spelar man endast scotsk dubbel rätt genom hela turneringen, vilket har aldrig hänt förr. Istället för att man tidigare har spelat 2 singelmatcher så har UMB beslutat för i år prova skotsk dubbel- dvs att spelarna i laget stöter varannan gång vid lyckad poäng. Först till 40 poäng gäller med eftersöt. Anledningen är att det ska bli mer spännande för publiken och mer samarbete mellan spelarna i laget där de får hjälpa varandra och ge råd i kniviga situationer. Det har varit blandade känslor bland spelarna där bl a megastjärnan Daniel Sanchez, Jeremy Bury och Eddie Merxc dragit sig ur då de anser att VM spelas på fel sätt. Även Vietnam gjorde likadant i protest. 24 nationer ställde upp i tävlingen där vinnaren i 3-mannagruppen gick vidare till kvartsfinal. Sverige spelade alldeles utmärkt i sin grupp och vann bekvämt mot Tyskland B och Spanien. I kvartsfinalen så mötte de Frankrike. Sverige var favorit att vinna den matchen och ledde med 20-16 i paus. Efter pausen så gjorde fransmännen en helt sanslös återhämtning med en serie på 15(!) direkt och höll den ledningen ända in i mål, trots att det var väldigt spännande på slutet. Bra kämpat ändå av Sverige med ett totalsnitt på över 1,6 och en sjätte plats! Nederländerna med Dick Jaspers och Jean van Erp var favorit att ta hem titeln för andra året i rad tillsammans med Belgien(Frederic Caudron/Roland Forthomme). Dessa lag möttes i semifinalen med Belgien som segrare i en tuff match. I andra semifinalen vann Sydkorea ganska lätt mot Frankrike och nu var Sydkorea i sin första lagfinal någonsin i VM. Finalen var jämnt där det syntes att koreanerna var mest nervös och missade ett par enkla stötar, främst från Choi. Som tur var så gjorde Kim fantastiska stötar och såg till att hålla matchen i liv. Choi spelade allt bättre ju längre matchen gick och när matchbollen gjordes så visade koreanerna inga gränser av lycka! Stående ovationer! Matchen som visades live inte bara i Tyskland utan även i Sydkorea(där sporten är ofantlig stor) med över 1,5 miljoner tittare(!) så var det en fantastisk prestation av Sydkorea! Grattis! Matchen slutade 40-34 på 24 stötar. Nästa år så kommer antal deltagande att skäras ner från 24 till 16 och indelas i 4 st 4-mannagrupper. Ettan och tvåan går direkt vidare till kvartsfinalerna. Om det blir samma spelsätt som i år eller 2 singelmatcher får vi reda på senare då UMB ska ta tillställning om det här systemet var lyckat.

Skribent: David Pennör