Tävlingsverksamheten delvis pausad till och med 16 januari

27 DEC 2021 17:04
Med anledning av de restriktioner som infördes 23/12 har förbundsstyrelsen beslutat att tävlingar som är planerade fram till den 16/1 kan genomföras under förutsättningar att vissa villkor uppfylls.
  • Skapad: 27 DEC 2021 17:04

De restriktioner som infördes den 23 december siktar för idrottens del främst in sig på att undvika större samlingar och inte blanda människor som vanligtvis inte umgås. Det går fortfarande bra att genomföra matcher och endagstävlingar under förutsättning att det går att hålla avstånd, undvika trängsel och möta övriga rekommendationer, medan det avråds från att arrangera flerdagstävlingar, cuper och läger och liknande med stort antal deltagare och övernattningar.

För biljardens del ser det lite olika ut för de olika grenarna. Varje kommitté har fått i uppdrag av förbundsstyrelsen att utföra en riskbedömning för varje planerat evenemang, för att säkerställa att arrangemanget kan genomföras på ett smittsäkert sätt och i enlighet med pandemilagen och ordningslagen. Bedöms detta inte vara möjligt åläggs kommittéerna att ställa in tävlingarna i så god tid som möjligt. Riskbedömningen ska göras i samråd med arrangerande klubb och/eller hallägare.

Per den 27 december är läget följande för de olika grenarna:

Planerade tävlingar:

8-9/1             SM-kval, Stockholm och Helsingborg

14-16/1         SM slutspel, Stockholm

Såvida det inte blir oväntat många anmälda till kvalomgångarna kommer dessa genomföras som planerat. Slutspelet är endast 16 deltagare och kommer genomföras som planerat.

20-23/1         NM, Helsingborg

Denna tävling skjuts upp men kan förhoppningsvis arrangeras senare i vår.

Planerade tävlingar:

8-9/1             SM 44+ 9-ball och 14-1, Stockholm

14-16/1         SM 8-9-10-ball, Kville

Dessa SM-tävlingar skjuts upp tills vidare. Poolkommittén hoppas kunna hitta nya datum snarast. Anmälan i Cuescore är stängd och alla anmälda har tagits bort. De kommer också att få mejl med information om läget.

22-23/1         SM 14-1, Stockholm

29-30/1         Junior-SM, Stockholm

29-30/1         SM 44+ 10-ball och 8-ball, Eskilstuna

Poolkommittén återkommer med besked om dessa SM-tävlingar så snart som möjligt. De träffas inte av nuvarande restriktioner men det krävs naturligtvis planering redan nu för att se om de går att genomföra eller inte (i synnerhet om restriktionerna förlängs), och för att ge spelarna så mycket framförhållning som möjligt.

Nordiska mästerskapen i pool skulle arrangerats i Danmark i mitten av februari men har också skjutits upp tills vidare.

Inga planerade tävlingar under restriktionsperioden. Snookerkommittén återkommer med besked så snart som möjligt angående Snooker Ranking 4 som är planerad till 29-30 januari.

Nordiska mästerskapen i snooker skulle arrangerats i Danmark i mitten av februari men har skjutits upp tills vidare.

Liksom tidigare rekommenderar vi alla spelare att boka ombokningsbara resor och boenden då SBF inte har möjlighet att ersätta eventuella utgifter i samband med avbokning.

Vi påminner er också om att fortsätta hålla avstånd, sprita händerna, undvik trängsel och stanna hemma/avanmäl er vid minsta symptom. Tillsammans hjälps vi åt!

Skribent: SBF
E-post: Adressen Gömd