Torbjörn Blomdahl tar hem världscupen i La Baule

02 NOV 2017 09:39
Oj vilket starkt och imponerande formbesked Torbjörn Blomdahl gav oss inför VM i Bolivia nästa vecka! Med ett oerhört imponerande spel höll Torbjörn de andra världsspelarna i schack och kunde vinna världscupen igen i franska La Baule.
  • Skapad: 02 NOV 2017 09:39

Världscupen i 3-vallars carambole avgjordes sista helgen i oktober i La Baule, Frankrike, och hade samlat alla de bästa spelarna i världen men det var svenske Torbjörn Blomdahl som äntligen fick lyfta segerbucklan igen. Med knuten näve i luften och fullständig glädjeyra när matchbollen slogs in tog Torbjörn emot publikens ovationer och jubel. Och det är han värd - i alla kategorier! Att först slå en av Turkiets bästa spelare Semih Sayginer i 16-dels med 40-29, Sydkoreas nr 2 Jae Ho Cho 40-26 i 8-delen och sedan Spaniens bästa spelare Dani Sanchez med 40-17(!) i kvarten är väldigt imponerande! I semin fick Torbjörn möta Xuan Cuong Ma, Vietnam, som var en positiv överraskning i tävlingen. Ma kvalade sig först in i huvudtävlingen och slog sedan regerande Europamästaren Marco Zanetti med 40-37, Sung Won Choi 40-26 och Dong Koong Kang 40-15(!), vilket säger en hel del. Tyvärr blev det stopp för Ma i semin, Torbjörn visade var skåpet skulle stå och vann ganska bekvämt med 40-32.

Finalen mot Frédéric Caudron blev en väldigt bra match där båda spelarna visade hög klass och kvalitet. Men det var ändå Torbjörn som var bäst när det gällde, och att vinna finalen med 40-25 på endast 17 stötar är helt makalöst. Det måste ha känt väldigt skönt för svensken att äntligen stå överst på prispallen "Ja, absolut! Det var nog 2 år och 3 månader sen sist jag vann en WC om jag inte minns fel så det här känns fantastiskt bra!" säger Torbjörn och får en stor kram av sonen Yannick. Senaste segern var i Porto, Portugal 2015 och med denna seger inräknad är det världscupsseger nr 44 totalt i karriären.

Tack vare segern hamnar Torbjörn åter bland topp 4 i världsrankingen. Nu väntar VM i Bolivia 8-12 november där även David Pennör är uttagen för att representera Sverige.

Vi önskar både Torbjörn Blomdahl och David Pennör ett stort lycka till i Bolivia och ett stort grattis till WC-segern, Torbjörn!

Foto: Kozoom.com

Skribent: David Pennör