Torbjörn visade klassen i Vietnam

29 MAJ 2017 11:50
Vår tids störste biljardspelare i Sverige, kanske den största av alla någonsin, gjorde en mycket bra prestation i årets World Cup som hölls i helgen. Då pratar vi om 3-vallars carambole där Torbjörn Blomdahl, 53, fortfarande håller världsklass.
  • Skapad: 29 MAJ 2017 11:50

Den tredje världscupen hölls i Ho Chi Minh, Vietnam, där sporten har utvecklats enormt. Allt fler vietnameser blir bättre och bättre och det är bara en tidsfråga innan någon av dessa kommer att vinna ett stort internationellt mästerskap. Utvecklingen påminner mycket om Sydkoreas intåg inom carambolen för 8-10 år sedan, och att komma till final är fantastiskt bra gjort av svensken, som hade tappat lite i ranking inför tävlingen.

I finalen blev dock belgaren Eddie Merckx lite för svår. "Jag gjorde en del tekniska fel vid bordet vilket resulterade att Eddie vann rättvist", sa Torbjörn efter finalförlusten. Efter att ha legat under ganska stort i matchen lyckades Merckx vända på steken med två serier på 10 och 7 stötar, och följde upp med en serie på 7, 3, 8, 2 och 3. Starkt gjort! Tack vare segern avancerade Eddie Merckx till en 11:e plats på totalrankingen, vilket innebär att han slipper kvala i nästa World Cup i Porto, Portugal som spelas den 3-9 juli.

Torbjörn Blomdahl befäster sin 6:e plats i världsrankingen och håller väl avstånd till 7:an Murat Naci Coklu från Turkiet. Holländaren Dick Jaspers leder fortfarande tätt före Frederic Caudron, Belgien. Torbjörn Blomdahl hade ett mycket bra totalsnitt i tävlingen med sanslösa 1.959 och spelet såg väldigt stabilt ut rätt igenom. För Torbjörns del är snittet inte det viktigaste utan det är rankingpoängen som räknas. "Alla rankingpoäng är hyperviktiga. Allt fler spelare blir bättre och bättre och ett totalsnitt på 1,7 - 2,0 idag är vardagsmat jämfört för 15-20 år sedan. Konkurrensen för en plats bland de 12 bästa i rankingen är stenhård!" berättar Torbjörn. Europamästaren Marco Zanetti från Italien gjorde också bra ifrån sig i Vietnam men föll i semifinalen mot Merckx. Där hade Zanetti 4 tillfällen att sätta dit matchbollen men nerverna höll inte, vilket syntes tydligt. Merckx utnyttjade detta och vann matchen helt rättvist.

Ett stort grattis till Torbjörn Blomdahl för en enastående prestation, och till vinnaren - Eddie Merckx, Belgien!

Skribent: David Pennör