Träna upp din mentala skärpa tillsammans med Niels Feijen!

20 JUL 2020 13:00
Svenska Biljardförbundet kan nu erbjuda alla våra medlemmar en kurs i mental träning som världsstjärnan Niels Feijen har tagit fram, till ett riktigt bra pris. Missa inte chansen att vässa ditt mentala biljardspel med hjälp av ett riktigt proffs!
  • Skapad: 20 JUL 2020 13:00

Read the article in English here: Mental training with Niels Feijen.pdf

Mental styrka är en av de viktigaste pusselbitarna för att bli en riktigt bra biljardspelare, både i tävling och på träning. Utan mental styrka och skärpa missar man de avgörande stötarna i en tävling, man viker ner sig under press och man tappar fokus vid bordet under ett långt träningspass. Det är därför märkligt att mental träning utgör en så liten del av vår biljardkultur. Att ha en vinnarskalle ses ofta som någonting som bara finns där, inget man kan träna sig till eller öva upp. Alla kanske inte har kapaciteten att vinna VM, men alla kan definitivt bli bättre på att hantera mental stress.

Svenska Biljardförbundets målsättning är att bredda biljardsporten så att den lockar fler medlemmar under längre tid. Det faktum att vi inte är en särskilt fysisk sport tilltalar många, men vi behöver bli bättre på att visa upp fördelarna med att träna upp sin logiska förmåga. Intellektet, tillsammans med koordination och precision, är en viktig nyckel till att förstå biljardens storhet, och kan vi på ett naturligt sätt integrera den mentala aspekten på alla nivåer av träning och tävling kommer biljarden att dra stor nytta av detta i sin sportsliga utveckling.

SBF är därför väldigt glada att i samarbete med en av världens bästa poolspelare, Niels Feijen, kunna presentera en kurs i mental träning av högsta klass. Kursen är INTE pool- eller biljardspecifik utan fokuserar på allmänna tips och tekniker för att vässa sin mentala skärpa i tävlingssammanhang. Bland de som redan har anmält sig till kursen finns bland annat internationella dartspelare, fotbollsspelare och carambolespelare, men även poolspelarna Fedor Gorst och Margaret Fefilova.

För andra poolspelare behöver Niels ”The Terminator” Feijen från Holland ingen närmare introduktion. Niels har tillhört världstoppen i över 20 år och kan räkna in bland annat fem EM-guld och ett VM-guld i 14-1, VM-guld i 9-ball, två segrar i World Pool Masters och många andra stora titlar. Han är känd som en de tuffaste spelarna att möta tack vare sin intensiva närvaro vid bordet och målmedvetna energi, med nerver av stål. Det är ingen slump att han blivit korad till Most Valuable Player i Mosconi Cup fyra gånger, en tävling vars explosiva atmosfär kräver en extrem disciplin och mental styrka för att lyckas prestera på högsta nivå.

Niels har nu samlat ihop all sin erfarenhet och kompetens i en omfattande kurs i 33 avsnitt, där du får lära dig allt du behöver om mental skärpa. Kursen består av videoklipp i fyra olika kapitel, och du får också en arbetsbok med övningar och målsättningar. Du gör kursen i ditt eget tempo och som avslutning ingår en 30 minuters Skype-träff med Niels, där du kan ställa frågor och få feedback på dina resultat.

Här kan ni se en kort promotionvideo om kursen, samt hitta mer information om innehållet:

Niels har också släppt en gratis video om att skapa en struktur och sätta upp mål för sitt biljardspel, som du kan se här: https://terminator-college.com/

För de av våra medlemmar som är intresserade av att gå denna kurs har förbundet i samarbete med Niels tagit fram följande erbjudande:

Ordinarie pris för kursen är $469 (ca 4500 SEK enligt valutakursen 2020-07-20).

Om er förening köper två kurser får de 20 % rabatt på ordinarie pris.

Om er förening köper tre kurser får de 30 % rabatt på ordinarie pris.

Om er förening köper fyra kurser eller fler får de 40% rabatt på ordinarie pris.

För de föreningar som köper fem kurser eller fler ingår även 1 timmes Skype-träff med Niels, där hela föreningen har möjlighet att vara med.

För spelare vars förening inte har möjlighet att köpa in kursen kan vi erbjuda 15 % rabatt på ordinarie pris.

Vi rekommenderar föreningarna att kontakta ert SISU-distrikt för att se vilka möjligheter ni har att söka bidrag för att köpa in denna kurs, då den bör kunna räknas som vidareutbildning och kompetenshöjning av era medlemmar.

SBF planerar också att erbjuda denna kurs gratis till alla landslagsspelare. Om detta gäller dig ber vi dig kontakta din grenkommitté eller förbundskapten för mer information om detta.

Kursen är personlig och kan inte överlåtas. Så här gör ni för att beställa kursen:

Vi kommer att skicka samma information som finns här på hemsidan i ett mejl till alla föreningar. Föreningarna får sedan be sina medlemmar att meddela sitt intresse att köpa kursen. Endast medlemmar som är registrerade i IdrottOnline kan köpa den, och det är föreningens ansvar att kontrollera detta innan beställning.

Föreningen skickar sedan en sammanställning över sina intresserade medlemmar till This is a mailto link SENAST 31 augusti. Sammanställningen ska innehålla namn och mejladresser. Vi skickar sedan ut en individuell värdekod till varje person, som ska användas vid köpet för att få rabatten. Kursen levereras därefter elektroniskt till er mejladress.

Om ni har några frågor eller funderingar om kursen och kursinnehållet kan ni kontakta Niels direkt på This is a mailto link. Vi hoppas att så många som möjligt av er tar denna unika chans att kunna vidareutveckla ert mentala spel vid sidan av ert vanliga spel. Ett starkt psyke ger ett viktigt övertag i många situationer vid bordet och det bör vara en självklarhet att träna även denna del för att bli en så komplett biljardspelare som möjligt.

Skribent: SBF