Tre nya biljardföreningar

30 JUN 2020 12:40
De senaste veckorna har vi välkomnat tre nya biljardföreningar som medlemmar i Svenska Biljardförbundet. Det innebär att vi nu är 39 föreningar. 11 föreningar till behövs för att vi ska nå målet 50 föreningar.
  • Skapad: 30 JUN 2020 12:40

Det rör på sig i Biljardsverige. Det förs diskussioner på flera håll om att starta en förening. De senaste veckorna har vi fått tre stycken nya medlemsföreningar. Varav två stycken på orter där det tidigare har saknats en förening. Det tycker vi är extra roligt. En större geografisk spridning ger fler möjlighet att spela biljard. Vi vill ju att biljarden ska växa på alla sätt och vis. Både sett till antalet föreningar och utövare, som till antalet bord och hallar.

De nya föreningarna är:
Kristinehamns Biljardklubb
Västerås Biljardklubb
Kix Biljardklubb i Göteborg

Föreningen i Västerås har i dagsläget ingen lokal men har bildats med målsättningen att en biljardhall i Västerås ska bli verklighet. De tittar på olika lokaler och har varit i kontakt med RF-SISU Västmanland och kommunen för att få veta vilka typer av bidrag som finns att söka. Innan de hittar en lämplig lokal för en biljardhall planerar föreningen för att köpa in ett poolbord som de troligtvis kommer att få placera på Mälardalens Högskola.

Bidrag till nya medlemsföreningar
Under år 2020 har föreningar som ansöker om medlemskap i Svenska Biljardförbundet möjlighet att söka ett bidrag för inköp av biljardutrustning. Bidraget kan användas till att till exempel köpa in bollar eller klä om ett bord. Den utrusning som köps in ska användas av föreningens medlemmar. Nya medlemsföreningar kan ansöka om maximalt 3 000 kronor.

Målsättning att bli 50 föreningar
SBF har satt upp målsättningen att vi ska vara minst 50 medlemsföreningar vid årsskiftet. Med de tre nya föreningarna är vi nu upp i 39 föreningar och behöver därmed 11 stycken till för att nå målet. Vi behöver din hjälp för att detta ska bli verklighet. Använd ditt kontaktnät för att peppa spelare att bilda en förening på sin ort.
Läs mer här om vad du kan göra samt hur man gör för att bilda en förening och ansluta den till SBF.

Har du tips på någon som har pratat om att bilda en förening, tips om en hall som i dagsläget inte har någon förening knuten till sig eller någon annan tanke om var vi kan hitta fler medlemsföreningar? Kontakta Daniel Silvennoinen på This is a mailto link

Kontakta Sofia på kansliet för att få hjälp med bildandet av en förening, This is a mailto link. Vi stöttar er igenom hela processen.

Sedan Riksidrottsmötet i maj 2019 delas specialidrottsförbundet inom RF in i mindre och större förbund. Ett mindre förbund har upp till 50 föreningar. Kategoriseringen innebär att mindre förbund framöver kommer att få mycket mindre bidrag och stöd från RF. För att SBF ska räknas som ett större förbund vid fördelningen av stöd för år 2022-2023 måste vi har 50 registrerade föreningar i IdrottOnline senast den 31 december 2020. Föreningarna måste då vara godkända av både SBF och RF samt ha ett organisationsnummer. Det innebär att medlemsansökningarna måste ha kommit in till SBF senast i november för att hinna handläggas.