Uttagningen klar för EM i Pool 2020 i Tampere, Finland

04 MAR 2020 10:50
EM i Pool spelas 7-19 maj i Tampere, Finland. Sverige skickar en något annorlunda trupp än vanligt, med fokus på yngre förmågor.
  • Uppdaterad: 04 MAR 2020 10:51

Den svenska truppen till EM består i år av 2 herrar, 3 damer, 3 U23 samt 1 rullstolsspelare.

Förbundskaptenen har ordet:

”Uttagningen till EM i poolbiljard var i år väldigt svår, inte minst för att länderna väldigt tidigt var tvungna att äska platser i de olika klasserna. När sedan några spelare tackade nej till deltagande valde vi att kontakta EPBF för att hitta en lösning för våra ändrade förutsättningar. Trots att deadlinen för äskande hade gått ut godkände EPBF Sveriges önskemål om ändringar, något som inte alls är självklart.

SBF har på grund av minskade anslag från RF en väldigt tajt budget att röra sig med för landslaget. Resultatet av den försämrade ekonomiska situationen blev att laget i år ser lite annorlunda ut, då landslagsledningen efter många svåra val beslutat att skicka färre herrspelare till EM i Tampere i Maj 2020.  Däremot skickar vi för första gången sedan 2017 spelare i U23-klassen. U23 spelas bara i 8-ball och 9-ball, och våra unga framtidslöften har därför även fått en plats i herrarnas 10-ball och en chans att spela i herrlaget.

Svenska Landslaget i Pool 2020:

Herr: Senharip Azar, Adrian Weiss (10-ball, 8-ball, 9-ball och herrlag)

U23: Ragnar Grönsten, Kasper Östlund, William Viitanen (U23: 8-ball, 9-ball. Herr: 10-ball och herrlag)

Dam: Monika Margeta, Louise Furberg, Jessika Nilsson (10-ball, 8-ball, 9-ball och damlag)

Rullstol: Henrik Larsson (10-ball, 8-ball, 9-ball)

Då budgeten som sagt är ansträngd har Sverige valt bort 14:1 i årets EM. Av erfarenhet vet vi också att det är långa dagar under ett sådant här mästerskap och tröttheten brukar ta ut sin rätt mot slutet. Då det dessutom går en Eurotour direkt efter EM hoppas vi att några dagars kortare turnering gör att spelarna orkar prestera hela vägen.

LYCKA TILL SVERIGE!”

/Ann-Sofie Löfgren, Förbundskapten Pool