Värdegrund - ett verktyg för engagemang

13 AUG 2021 18:56
Som många av er vet så antog Svenska Biljardförbundets medlemmar en värdegrund i höstas anpassad till just vår idrott. Det här är en resa som många förbund har gjort, vissa för många år sen och andra mer nyligen.
  • Uppdaterad: 13 AUG 2021 18:56

Ett av dessa förbund är Svenska Boxningsförbundet. De antog en egen värdegrund år 2017 och har sen dess jobbat med att implementera den i sina föreningar runtom i hela landet.

En av dessa föreningar är Höllvikens Boxningsklubb i Skåne. Jag fick äran att samtala lite med klubbens ordförande för att gräva lite djupare i hur de jobbar med värdegrund idag och vad de har gett föreningen att arbeta med de här frågorna.

Ungdomsstyrelse – ett sätt att engagera unga

Klubben har ca 900 medlemmar där motionsverksamheten står för majoriteten av aktiviteterna. De bedriver även tävlingsverksamhet och har aktiviteter för allt från 4 år upp till 80 år.

Föreningen tog fram en egen värdegrund för ca 15 år sen med värdeorden Engagemang, Samarbete och Prestigelöshet. Det var ett ganska stort arbete för föreningen, att ta lösa idéer, känslor och tankar och få ner dem till något konkret. Ordförande Lina trycker dock på att arbetet var viktigt då det kom fram många bra idéer och att de genom sin värdegrund kan visa vad de faktiskt gör i föreningen.

Lina tränade själv i föreningen innan hon blev ordförande och var bl.a. elitboxare för landslaget. När hon sen lade sin egen karriär på hyllan hade hon redan hunnit vara tränare parallellt med sin egen träning i flera år. Det blev då ett naturligt steg för henne att fortsätta som enbart tränare. Ett år senare, 2018, fick hon frågan om hon ville ställa upp som ordförande i föreningen vilket hon gärna hoppade på.

Att hitta personer som ställer upp och engagerar sig i föreningen upplevs alltid som svårt, oavsett idrott eller förening. Så varför kändes det naturligt för Lina att ta sig an rollen som ordförande i den här stora föreningen?

- 2016 startade föreningen en ungdomsstyrelse och jag blev där den första ordföranden, berättar Lina. Den här ungdomsstyrelsen startade för att engagera ungdomarna i klubben och på så sätt säkra att den lever vidare.

Lina berättar att starten av den här ungdomsstyrelsen är ett konkret exempel på hur de lever sin värdegrund, där ett av värdeorden var Engagemang.

- Många föreningar drivs av en eldjsäl och när den personen försvinner faller föreningen. Med det här konceptet får vi människor som kan ta föreningen vidare.

Genom ungdomsstyrelsen sänker föreningen tröskeln för att engagera sig i föreningssstyrelsen. De engagerar ungdomar tidigt där de får utbildning i hur man driver en styrelse och får även driva egna projekt såsom ledarutbildningar, sommarträning för ungdomar m.m.

Förankra förbundets värdegrund

Den resa som ett förbund gör när de tar fram en egen värdegrund kan se olika ut. SBF skickade bl.a. ut en enkät till alla biljardintresserade som fick tycka till. När Svenska Boxningsförbundet tog fram sin värdegrund åkte de istället runt till olika föreningar och tog in idéer och tankesätt för hur framtidens boxningskultur skulle se ut.

Svenska Boxningsförbundet landade i 4 st värdegrundspunkter som speglas i både en värdegrund och en uppförandekod för boxare, tränare och domare. Värdeorden är:

• Glädje
  • Respekt
  • Samarbete och gemenskap
  • Jämställdhet och jämlikhet – boxning för alla

Här kan du fördjupa dig i deras värdegrund.

Det var enkelt för Höllvikens BK att ta till sig förbundets nya värdegrund när den kom.

- Ja, vissa av våra medlemmar hade varit med och tagit fram den, berättar Lina. Sen togs den ju upp på förbundsstämman där vi hade representanter närvarande.

Även om Höllvikens BK själva har jobbat med värdegrund länge så tog de till sig förbundets värdegrund också.

- Mycket är lika om man tittar på vår respektive förbundets värdegrund vilket känns bra. Men nyckelpersoner i föreningen har läst igenom förbundets värdegrund och vet vad den står för så att den kan efterlevas i klubben. Vi jobbar just nu även med att ta fram en mission och vision för föreningen där förbundets värdegrund kommer att inkorporeras, tillsammans med vår egen såklart!

Det du får från idrotten kan du inte köpa för pengar

Lina berättar att det har gett, och ger, fortfarande föreningen väldigt mycket att jobba med värdegrundsfrågor.

- Idrotten ger ett otroligt mervärde! Det du får från idrotten kan du inte köpa för pengar. Grundtanken hos oss är att vi utvecklar och påverkar hela individen, inte bara det idrottsliga.

Det Lina pratar om är starkt kopplat till deras värdeord Engagemang. Om fler i föreningen engagerar sig och jobbar med de aktiva både fysiskt, mentalt, socialt och idrottsligt skapar vi både bättre aktiva, långsiktiga idrottare och trygga och glada individer.

Genom samarbete i föreningen skapar de även fler funktioner i föreningen för människor att engagera sig i.

- Medlemmarna i vår förening kanske vill göra annat än att bara träna, de kanske vill bidra med andra saker också och det har våra medlemmar möjlighet till idag.

Lina menar att både personer som är aktiva idag och personer som väljer att sluta träna kan ha flera platser i föreningen. Genom att bredda medlemskapet så att medlemmarna exempelvis kan vara tränare, sitta i styrelsen, sitta i ungdomsstyrelsen, stå i kiosken, hantera hemsidan eller annat så får de fler att stanna längre i föreningen.

Avslutningsvis vill Lina skicka med andra som vill jobba med värdegrundsfrågor att det kan kännas mäktigt men att det räcker med att börja med det lilla.

- Även om arbetet kan kännas stort så behöver det inte vara så komplicerat. Bara genom att ändra ett tankesätt kan göra en stor skillnad för föreningen och alla medlemmar i den. Allt behöver heller inte vara perfekt från början.

Skribent: Jessica Pettersson
E-post: Adressen Gömd