Viktigt att söka LOK-stöd

14 NOV 2019 17:09
Från och med år 2020 gäller nya regelverk för de stöd vi får från RF. Gemensamt för de flesta av stöden är att vi behöver kunna visa hur mycket verksamhet vi bedriver för att få ta del av stöden.
  • Uppdaterad: 14 NOV 2019 17:09

Vi har löpande informerat er om de nya stödformerna och vad de kommer att innebära för SBF och er föreningar. I  slutet på 2019 fastställdes regelverken och parametrarna för de olika stöden. De nya stödformerna består av ett organisationsstöd och fyra verksamhetsstöd. Verksamhetsstöd ges för Barn & Ungdom, Motionsidrott för vuxna och äldre, Elit samt Para. Genensamt för de flesta av stöden är att vi behöver kunna visa hur mycket verksamhet vi bedriver för målgruppen för att få ta del av stöden.

Barn & Ungdom
Det första kriteriet för att överhuvudtaget få verksamhetsstöd för barn och ungdom från och med år 2022 är att vi har 15 föreningar som bedriver regelbunden barn- och ungdomsverksamhet. Detta mäter RF genom att titta på rapporteringen av LOK-aktiviteter. Stödet för år 2022-2023 bygger på statistik från år 2019-2020. År 2018 var det sex stycken biljardföreningar som sökte LOK-stöd. Vi vet dock att ni är fler föreningar än så som bedriver barn- och ungdomsverksamhet. Det är därför oerhört viktigt att samtliga föreningar som har barn- och ungdomsverksamhet söker LOK-stöd. LOK-stödet utgörs av aktiviteter som varje förening rapporterar in för åldersgruppen 7-25 år.

All information om LOK-stödet hittar ni här. Regelverk, hur ni ansöker, hur mycket ni får, etc.

Rapporteringen gör ni i IdrottOnline.
Aktiviteter genomförda 1/7-31/12 2019 ska rapporteras senast den 25 februari 2020
Men det går bra att skicka in er rapport redan nu.

Skribent: SBF