Vill du vara med och utveckla biljarden?

30 JUN 2022 11:45
Just nu letar vi efter personer till två olika arbetsgrupper och till ett av utskotten. Vill du hjälpa till att utveckla barn- och ungdomsbiljarden, arbeta för att vi blir fler föreningar eller driva elitutvecklingsutskottet?
  • Uppdaterad: 30 JUN 2022 11:45

Barn- och ungdomsbiljard
Under hösten ska vi inleda ett arbete kring tävlingsformer för barn respektive ungdomar. Vi saknar idag riktlinjer för juniortävlingar, hur de ska arrangeras, i vilka klasser och spelformer, osv. Det är ett arbete som omfattar alla tre grenar med gemensamma riktlinjer för hur tävlingar för barn (7-12 år) respektive ungdomar (13-18 år) ska bedrivas och som kompletteras med grenspecifika spelformer. Arbetet tar sin utgångspunkt i RFs Riktlinjer för barn- och ungdomsidrott.

Uppdraget innefattar att vi ses digitalt ungefär en gång i månaden. Däremellan arbetar vi med olika uppgifter utifrån era förutsättningar, intressen och kompetens.

Vill du vara med och utveckla barn- och ungdomsbiljarden? Skicka ett mejl till This is a mailto link med en kort presentation av dig själv, vilka erfarenheter du har av biljard och eventuell erfarenhet av barn- och ungdomsidrott (kan även innefatta andra idrotter än biljard).

Fler föreningar
SBF har satt upp målet 65 medlemsföreningar i verksamhetsinriktningen för 2022-2023. Under 2020 gjorde vi en lyckad satsning på att växa och det arbetet vill vi nu ta vidare. Vi har fortfarande vita fläckar på kartan och det finns hallar och spelare på många orter i Sverige där det idag inte finns någon förening.
Vi söker nu ett antal personer spridda över landet som tillsammans bildar en arbetsgrupp och som sedan var för sig arbetar uppsökande genom besök och telefonsamtal. Uppdraget innefattar bland annat att
  • lokalisera var intresse kring att starta en förening kan tänkas finnas
  • kontakt via telefon, mejl eller besök
  • berätta om vad medlemskap i förbundet innebär, hur en förening bildas och hur man ansöker om medlemskap.

Vi ses för digitala avstämningar ungefär en gång per månad. Däremellan arbetar du med ditt utsedda område. Omfattningen på din insats varierar utifrån dina förutsättningar. Vi inleder arbetet med att ni får kunskap kring hur man bildar en förening, vad som är viktigt att tänka på, vad det innebär att vara medlem i SBF, osv.

Är du social, brinner för att fler ska hitta till biljarden och vill hjälpa oss att bli fler? Skicka då ett mejl till This is a mailto link med en kort presentation av dig själv, var i Sverige du bor och hur du vill vara med och bidra. Har du ett stort kontaktnät är det givetvis en fördel men det är inget måste.
Om du inte vill arbeta uppsökande men är intresserad av att vara med och leta fram potentiella orter (personer, hallar) är det också välkommet.

Elitutvecklingsutskottet
Vi söker en person som vill driva Elitutvecklingsutskottet. Utskottet består av representanter från alla tre grenar och ska arbeta grengemensamt för att utveckla elitverksamheten. Ansvar för landslag och uttagningar ligger på respektive grenkommitté. Det utskottet ska arbeta med är grenövergripande med uppgifter som vi kan göra gemensamt för alla tre grenar för att på så vis utveckla vår sport och våra spelare. Arbetet i utskottet utgår från förbundets elitutvecklingsplan, verksamhetsinriktning och verksamhetsplan för 2022-2023.  Enligt verksamhetsplanen för 2022-2023 ska Elitutvecklingsutskottet bland annat:
  • Definiera elitverksamhetens mål och syfte inom biljardsporten
  • Utveckla riktlinjer för elitutvecklingsutskottets verksamhet, ansvar och befogenheter
  • Ta fram en långsiktig verksamhetsplan med mål och milstolpar för elit- och talangutveckling
  • Inventera och analysera existerande tränings- och utvecklingsmetoder inom sporten

Vi söker dig som vill ta ett ansvar för elitutvecklingsutskottets arbete och driva det framåt tillsammans med de övriga medlemmarna i utskottet. Medlemmar i utskottet idag är Sven Junghagen (carambole), Ann-Sofie Löfgren (pool) och Jonas Fahlander (snooker).

Är du intresserad? Skicka en intresseanmälan till This is a mailto link med en presentation av dig själv, din idrottsliga bakgrund och på vilket sätt du tror att du kan bidra i arbetet med att utveckla vår elitverksamhet.

---------

Vi ser fram emot era mejl! För samtliga uppdrag återkommer vi i slutet av augusti till de som skickat in en intresseanmälan.

Tillsammans utvecklar vi Svensk biljard!
Skribent: SBF

Biljard för äldre