Ingen EM-trupp till Turkiet

25 SEP 2020 10:06
Poolkommittén och förbundskapten Ann-Sofie Löfgren har gemensamt fattat beslutet att inte sända någon trupp till EM i pool som arrangeras i Turkiet i november.
  • Skapad: 25 SEP 2020 10:06

Europaförbundet i pool, EPBF, gick häromdagen ut med besked om att EM i Turkiet ska hållas i slutet av november som planerat, med rigorösa säkerhetsåtgärder på plats med anledning av covid-19. Poolkommittén och landslagsledningen har dock gemensamt beslutat att inte skicka den trupp för U23 och Rullstol som tidigare meddelats, och inte heller några spelare i Seniors eller Ladies-klassen. Detta beror naturligtvis på den ökande smittspridningen i Europa, samt UD:s avrådan för resor till länder utanför EU, däribland Turkiet, som gäller till och med 15 november. EM är planerat att hållas 14-25 november, med ankomst och ackreditering den 13 november.

Vid resa till länder som omfattas av UD:s reseavrådan har man ingen rätt till hjälp från UD eller ambassaden i aktuellt land om det skulle inträffa något av akut karaktär. Normalt gäller inte heller en reseförsäkring om UD avråder från resor och det kan krävas tilläggsförsäkringar för att ha ett skydd om man beslutar sig för att resa trots UD:s avrådan. Därtill har vi återigen en ökande smittspridning i Europa, och skulle en spelare eller hens rumskamrat bli sjuk under tävlingen krävs två veckors karantän, både för den sjuke och för rumskamraten. Två dagar innan avresa till Sverige måste man testa sig och är det positivt krävs också två veckors karantän.

Under dessa omständigheter anser vi inte att det är rimligt att skicka spelare till EM i Turkiet. Vi beklagar situationen men hoppas på förståelse för de förutsättningar som gäller för närvarande. Poolkommittén och förbundskapten Ann-Sofie Löfgren arbetar nu på en lösning vad gäller 43+-rankingen för att kompensera de spelare som är aktuella för EM-uttagning och EM-spons via intjänad tävlingspott under säsongen.

Skribent: Poolkommittén