Bengt Pedersen – en av de stora inom svensk biljard

30 MAR 2020 18:33
Det är med stor sorg vi måste meddela att Bengt Pedersen har gått bort efter en tids sjukdom. ”Bengan” blev 58 år och efterlämnar många fina biljardminnen.
  • Skapad: 30 MAR 2020 18:33

Bengt ”Bengan” Pedersen, från Borlänge, gick bort den 25 mars efter att ha varit sjuk en längre tid. Han hade precis fyllt 58 år. Bengan var en stor profil inom svensk biljardsport på framförallt 1980- och 90-talen, och många minns hans fina, mjuka stöt och rena spelstil. Han tog SM-medaljer i alla discipliner men 14-1 var hans bästa gren, där han vann sitt första SM 1984. Samma år vann han EM i 14-1 och året efter tog han silver i samma gren. Här är några av hans övriga prestationer:

14-1: SM-guld 1984, 1986 och 2008; SM-brons 1981, 1989, 1991 och 1992

8-ball: SM-silver 1989 och 2008; SM-brons 1990

9-ball: SM-guld 1989 och 2008; SM-silver 1990 och 1995; SM-brons 1991

Nordisk mästare i början på 1990-talet

Eurotour-segrare i Malmö 1993, där han slog Tom Storm i semi och sedan Bengt Jonasson med 11-3 i finalen. Det blev t o m en artikel om DN om det, https://www.dn.se/arkiv/sport/svensk-triumf-i-nineball/

Det finns många historier om Bengan och han drog gärna några själv för de som ville lyssna. Han var en gentleman vid bordet och betraktades som en av de stora spelarna i vår tid. Borlänge BK, som var hans klubb under lång tid, kommer längre fram att anordna en minnestävling till hans ära. Bengt önskade också att de som vill gärna får skänka ett bidrag till Cancerfonden.

Vila i frid ”Bengan”, du är redan saknad.

Bilderna är hämtade från Facebook-forumet Allt om Biljardsverige, via Tomas Svensson.

Skribent: Poolkommittén