EM i pool närmar sig - äntligen

16 OKT 2021 09:20
Om två veckor är det äntligen dags för EM i pool att arrangeras, efter flera uppskjutna tillfällen på grund av corona. Sverige skickar en trupp om åtta spelare för att delta i alla klasser.
  • Skapad: 16 OKT 2021 09:20

EM-truppen 2018.jpg

EM-truppen vid jubileumsåret 2018 i Treviso, Italien. Foto: EPBF

Det blev till slut Turkiet som står som arrangör för EM-tävlingarna för dam, herr, rullstol, U23 samt lag, de första sedan 2019. Tävlingarna spelas den 1-11 november i turistorten Antalya. Det var länge osäkert om även detta EM skulle gå som planerat eller ännu en gång bli inställt, men EPBF har nu annonserat att det kommer att bli av. En annan osäkerhetsfaktor har varit om Sverige skulle kunna åka på grund av UD:s reseavrådan för coronasituationen, innan dessa lyftes från 1 oktober.

Vi har valt att hålla truppen liten dels pga. osäkerheten kring Covid-19 fortfarande ställer till problem och medför extra kostnader för pcr-test och speciella reseförsäkringar. Vi har också flera toppspelare som av olika skäl inte kan åka på detta EM.

Sveriges EM-trupp

Herr (14-1, 10-ball, 8-ball, 9-ball och lag):

Ragnar Grönsten

Tianfang Zhang

Adrian Weiss

Dam (14-1, 10-ball, 8-ball, 9-ball och lag):

My Nguyen

Louise Furberg

Monika Margeta

William Viitanen kommer att spela 8-ball och 9-ball i U23 samt 14-1 och 10-ball i Herr. Han är även med i laget.

Henrik Larsson spelar 10-ball, 8-ball, och 9-ball i rullstolsklassen samt Herr 14-1. Han är även med i laget.

Uttagningskriterier

Uttagningen är baserad på ranking och resultat i Sverige och Europa, resultat från NM 2020 samt SM 2020 (som spelades i augusti 2021). Även Fargorating har varit en del i underlaget. Uttagningen är gjord av Förbundskaptenen i samråd med Poolkommittén.

Resultat och livestream

Alla matcher sänds som vanligt via https://www.kozoom.com/en/pool-billiard/ (abonnemang krävs).

På EPBF:s hemsida kan man se lottning, resultat och livescore: www.epbf.com.

Det känns extra kul att så många unga lovande spelare har kvalificerat sig till årets EM, och hela truppen ser fram emot att få kämpa om medaljerna i Turkiet!

// Ann-Sofie Löfgren

Förbundskapten i pool