Eurotour värmer upp för EM för Seniors & Ladies i Treviso

25 NOV 2021 09:03
Dags för ännu ett EM, denna gång för Seniors och Ladies i Treviso, Italien, den 28/11-6/12, och Sverige skickar 13 spelare, 10 seniors och 3 ladies. Men redan idag, torsdag, startar årets sista Eurotour i samma arena.
  • Skapad: 25 NOV 2021 09:03

EM-truppen 2018.jpg

EM-truppen jubileumsåret 2018

Treviso i Italien är efter många internationella tävlingar en välbekant arena för de flesta deltagarna i årets EM för seniorer och damer. Med start 25 november står de värd för dels Eurotouren för dam och herr, dels EM-tävlingarna, och vi kan förvänta oss en högklassigt arrangemang.

Eurotour som uppvärmning

Eurotouren för herrar spelas från idag, torsdag, till lördag och har ett startfält på över 180 deltagare, med många av de stora namnen på plats. Damernas event har samlat ca 50 spelare och några av dem ställer upp även i herrklassen, bland annat vår egen My Nguyen. Övriga svenskar som är på plats för att slåss om prispengarna är Mahmut Mutto, Monika Margeta, Louise Furberg och David Larsson. Alla matcher visas som vanligt på Kozoom, https://www.kozoom.com/en/pool-billiard/ och kan också följas på https://www.epbf.com/tournaments/eurotour-women/draw-results/ samt https://www.epbf.com/tournaments/eurotour/draw-results/.

Fortsätter traditionen med EM-medaljer?

De senaste åren har vi varit bortskämda med EM-medaljer på seniornivå. 2017 blev det guld, silver och brons genom Ulrika Andersson och Sanne Azar, 2018 tog Ulrika Andersson brons individuellt och damlaget vann silver – en prestation de toppade 2019 genom att ta hem lagguldet och dessutom två brons individuellt. Det finns alltså en del förväntningar på att fortsätta den framgångsrika traditionen även i år.

Spelschemat följer samma mall som för EM i Turkiet: 14-1 inleder, följt av 10-ball, 8-ball och 9-ball, med lagspelet parallellt med 8-ball och 9-ball. Lagspelet i år är dock bara för herrar på grund av för få anmälda damlag, så Sverige får vara regerande mästare ett tag till.

Den svenska truppen består av följande spelare:

Förbundskapten Ann-Sofie Löfgren

Annika Nilsson

Fredrik Löfqvist

Glenn Andersson

Jarmo Talvén

Kent Karlsson

Mahmut Mutto

Mats Elfroos

Morgan Norberg

Patrik Enbom

Roger Åkerblom

Tom Eksell

Ulrika Andersson

Lottning och resultat hittar ni på https://www.epbf.com/tournaments/european-championships/live/1142/information/ (välj turnering i rullgardinen längst till höger), och alla matcher sänds på Kozoom.

Heja Sverige!

Skribent: Poolkommittén