Förändringar i Poolkommittén

11 FEB 2020 10:33
Dzenan Sahovic, nuvarande ordförande i Poolkommittén, avgår från sin post med omedelbar verkan.
  • Skapad: 11 FEB 2020 10:33

Grunden till beslutet är att han upplever att han inte har tillräckligt med stöd från föreningarna att fortsätta med det tidigare aviserade förändringsarbete i poolens tävlingssystem.

På medlemskonferensen i november presenterade Dzenan en omfattande reformplan för poolen och uppmanade föreningarna att diskutera tävlingssystemets framtid, tillika poolbiljardens framtid. Nu i slutet av januari lämnades en skrivelse in till Poolkommittén från SBS, Kville, Malmö, Borlänge och Eskilstuna som ställer sig tydligt emot stora delar av förslaget, i synnerhet de mer omfattande reformerna av tävlingssystemet.

Dzenan har meddelat styrelsen att just det faktum att det rör sig om några av de största och viktigaste föreningarna, och med tanke på hur skrivelsen är formulerad, gör att han inte upplever att han har mandat och förtroende att fortsätta med förändringsarbetet. I det läget måste någon annan få chansen att leda arbetet och övertyga föreningarna om att reformer är nödvändiga för poolen på lång sikt.

Dzenan behåller sin plats i styrelsen tills stämman i höst då hans mandat går ut, men kommer under tiden att arbeta med andra projekt och ansvarsområden, inte som representant för pool. Han kommer även att under den närmaste tiden avsluta det pågående kommittéarbetet med budgetplanering och Team Sweden.

Styrelsen beklagar det uppkomna läget och Dzenans beslut att avgå. Hans ledarskap och entusiasm var väldigt uppskattade av kollegorna i styrelsen. Eva Viding Bussell går in tillfälligt som ledare för Poolkommittén, tills en ny ordförande har valts.

Skribent: Poolkommittén
E-post: Adressen Gömd