Inför Lag-SM i Poolbiljard 2019-2020

05 SEP 2019 12:42
Swedish Pool Cup, tillika Lag-SM, spelas som vanligt i tre omgångar. Den första omgången äger rum 23-24 november. Omgång två och tre efter nyår. Anmäl era lag senast 28 oktober.
  • Uppdaterad: 05 SEP 2019 12:42

Det är snart dags att anmäla era lag till Lag-SM 2019-2020! Den första omgången spelas helgen den 23-24 november på ett antal orter över hela landet, från Umeå i norr till Malmö i söder. Den andra omgången äger rum i februari/mars nästa år och finalen spelas som brukligt i slutet av säsongen, sen april eller maj månad nästa år.

Tävlingsbestämmelserna för Lag-SM är oförändrade sedan förra säsongen. Således gäller samma regler gällande antal spelare per lag, spel och distanser, byte av spelare mellan omgångar, startavgifter, priser, med mera. Lagkaptenerna ombeds läsa igenom de Nationella Poolbestämmelserna och de Grengemensamma Tävlingsbestämmelserna noggrant, då lagspel är ett speciellt format med några viktiga regler (om till exempel byte av spelare mellan omgångar och till exempel dresscode med obligatoriskt klubbmärke), som inte bör missas eller missförstås  (https://www.biljardforbundet.se/Pool/tavling/tavlingsbestammelser/)

Anmälan görs via e-post till This is a mailto link. Deadlinen är måndagen den 28 oktober. Anmälan från föreningarna ska innehålla a) antal lag, b) lagkaptenernas namn, c) spelarnas namn för varje lag. Ändringar av enskilda spelare mellan lagen inom samma förening får ske fram tills tre dagar innan tävlingsstart, tisdagen den 19 november. Dock får aldrig fler än hälften av anmälda spelare eller lagkaptenen byta lag (detta för att undvika strategisk placering av lagen i de olika grupperna efter att grupperna har publicerats).

Därutöver kan vi också meddela följande: a) tävlingsorter för höstens alla pooltävlingar publiceras inom kort då vi väntar på bekräftelse från ett par arrangörer, b) vi vill återigen uppmana alla spelare att skapa CueScore konton och fylla i all information på sina personliga CueScore sidor så att systemet kan användas till fullo.

Poolkommittén

Skribent: Sahovic Dzenan