Information från Poolkommittén – säsongsstart 2021

24 JUN 2021 10:41
Poolkommittén planerar att starta säsongen i slutet av juli, förutsatt att restriktionerna tillåter det. Första tävlingen blir den SPT1000 som skulle spelats i Norrköping i höstas, följt av SM för säsongen 2019/20.
  • Uppdaterad: 24 JUN 2021 10:41

Efter många diskussioner har Poolkommittén landat i ett spelschema som vi anser är en bra kompromiss mellan att bibehålla integriteten i SPT-rankingen och behovet av att genomföra en förkortad säsong. Istället för att försöka klämma in alla åtta omgångar fram till jul spelas hälften, alltså fyra omgångar, för Elit, Klass 1 och Klass 2. Liksom tidigare är det fritt för föreningarna att själva arrangera Klass 3 (tidigare SPT125) när som helst, efter ansökan hos PK.

Säsongen inleds med förra säsongens sista SPT1000-tävling som skulle spelats i Norrköping, då det var den enda tävlingen som inte hann genomföras under 2019/20. Därefter spelas SM för 2019/20 i alla fyra discipliner, uppdelat på två helger.

SM 2019/20

Alla fyra SM för förra säsongen spelas i augusti. Kvalificerade till SM i 8-9-10-ball är de spelare som nu är topp 32/8 samt de som eventuellt slår sig in i 32/8 efter SPT1000-tävlingen i slutet av juli.

SM i 14-1 är helt öppet, utan krav på antal spelade tävlingar.

Resultaten i SM 2019/20 kommer att vägas in som en av faktorerna inför uttagningen till EM för Dam-Herr-Rullstol i november.

Vi går ut med info om arrangörer, anmälan, prispengar m m snarast möjligt.

Spelschema, ranking och SM 2021

Efter SM i augusti börjar en förkortad säsong som omfattar 4 omgångar, där rankingen byggs på de 6 bästa resultaten av de åtta senaste spelade omgångarna. Till SM 2021 i januari kommer topp 32 herrar räknas utifrån resultaten från omgång 6-9 2020 samt omgång 1-4 2021. Dam-SM 2021 kommer att vara öppet, utan krav på antal spelade tävlingar. Vi planerar också att hålla ett Junior-SM i alla fyra discipliner samtidigt som dam och herr.

Rankingvinnare utses vid årsskiftet 2021/22 och baseras på tävlingsresultaten för omgång 6-9 2020 samt omgång 1-4 2021.

I januari 2022 startar sedan en full säsong med åtta omgångar, som inleds med SM för samtliga klasser.

Preliminärt spelschema (kan komma att ändras med kort varsel):

Juli:

December

R4 Elit, 9-ball

14-1 Tour

På grund av den förkortade säsongen har vi valt att avvakta med touren i 14-1 till nästa år.

Cuescore och byte av klubb

Efter de lättade restriktionerna den 1 juni är det nu tillåtet att arrangera mindre tävlingar. Det innebär att det också är tillåtet att använda Cuescore igen. Ta tillfället i akt att uppdatera dina spelaruppgifter eller kontakta PK om du behöver hjälp.

Vi är just nu mitt inne i sommarens övergångsperiod, som varar 1 juni – 31 juli. Övergångsblanketter finns på hemsidan under fliken Förening, och ska skickas in till This is a mailto link i god tid innan sista datum.

Tävlingsbestämmelser 2021

För SPT1000-tävlingen sista helgen i juli samt för SM-tävlingarna som avser säsongen 2019/20 kommer de gamla tävlingsbestämmelserna att tillämpas, dvs. de som gällde fram till 31 december 2020. Från och med runda 1, som startar i mitten av augusti, gäller de nya tävlingsbestämmelserna för säsongen 2021, med några undantag.

Poolkommittén planerar en digital träff i mitten av juli för att informera om den kommande säsongen och de nya tävlingsbestämmelserna, och för att ge föreningar, arrangörer och spelare tillfälle att ställa frågor. Mer info om detta kommer inom kort.

Covid-19 – restriktioner och rekommendationer

Poolkommittén följer Svenska Biljardförbundets och Folkhälsomyndighetens riktlinjer när det gäller tävlingsverksamheten. Det innebär att det kan bli förändringar i spelschemat på kort varsel utifrån eventuella besked om restriktionerna, exempelvis att enskilda regioner har hårdare regler än övriga landet för tävlingar och att planerade tävlingar i dessa regioner då måste ställas in.

Liksom i höstas kommer vi att tillämpa fri avanmälan för alla tävlingar, men vi rekommenderar att ni använder er av ombokningsbara alternativ för resor och boende för att slippa hamna i en situation där ni kanske inte får tillbaka era utlägg.

Utifrån hur restriktionerna för antal deltagare ser ut kommer vi troligen också använda samma upplägg som i höstas när vi delade upp startfältet i grupper och på flera hallar, men detta beror naturligtvis också på vilka föreningar och hallar som anmäler sig som arrangörer, och var i landet de befinner sig.

Här hittar ni mer information om corona och tävlingsverksamheten

För frågor, funderingar eller synpunkter är ni välkomna att kontakta Poolkommittén på This is a mailto link. Vi ses på hallen! :)

sink the black liten.jpg

Skribent: Poolkommittén