Inför Pool Lag SM omgång 2

22 JAN 2020 17:27
Den 21 januari klockan 21:00 lottades lagen till omgång 2 av årets Lag-SM. Resultatet av lottningen är som följer..
  • Uppdaterad: 22 JAN 2020 17:27

OBS! Ett fel följde med vid första publicering av denna artikel. Felt är nu korrigerat: Kville ska annordna tävlingen på söndag den 1 mars och inget annat.

Således två tävlingar på lördag (Borlänge Stockholm) och två tävlingar på söndag (Göteborg och Laxå)

Grupp I - Borlänge - Lördag 29 februari

• Växjö BF
  • BK Flamingo 2
  • Trollhättans BK

Några ord om lottningsförfarandet:

- De som deltog i lottningen var poolkommitté medlemmar Dzenan Sahovic, Robert Haag, Tony Björkenius och Patrik Enbom.

- Robert Haag administrerade lottningsförfarandet, övriga deltog via Skype med ljud och bild

- Lottningen gjordes i fem steg:

* Först lottades vilka orter ska få vilket antal lag från vilken seedningsgrupp. Totalt fanns det 7 gruppettor, 7 grupptvåor, 7 grupptreor och 3 gruppfyror. Laxå lottades som den gruppen som skulle få endast en gruppetta, men därför också få tre grupptvåor.

* Därefter fördelades gruppettor från omgång 1; först ett hemmaspelande lag på varje ort, och därefter lottades övriga tre.

* Därefter lottades grupptvåor, grupptreor och gruppfyror från omgång ett, enligt schemat vilken ort ska få vilket antal lag från vilken seedningsgrupp.

* Sista steget i processen var en genomgång av färdiga grupper utifrån geografisk närhet av de deltagande lagen. Det fanns två instanser där jämna lag från samma seedningsgrupp skulle åka onödigt långt, till andra delen landet. Bedömningen gjordes att konkurrensen i de grupperna inte påverkades nämnvärt om lagen bytte plats. Två av lagen från öst bytte således plats med två lag från syd. Ändringar berörde endast lag från seedningsgrupp 3 och 4; inga ändringar för någon gruppetta eller grupptvåa.

Poolkommittén vill tacka tävlingsarrangörerna i omgång 2 och vill önska alla lagen lycka till i slutet av februari!

Skribent: Sahovic Dzenan