Poolkommitténs informationsträff den 16/12

19 DEC 2020 11:46
Ett tiotal föreningar närvarade vid Poolkommitténs informationsträff den 16 december om de nya tävlingsbestämmelserna för 2021, och diskussionerna var både livliga och givande.
  • Uppdaterad: 19 DEC 2020 11:46

Mötet inleddes med att tf ordförande i PK, Eva Viding Bussell, redogjorde för läget med coronapandemin och hur det påverkar planeringen för 2021. Den nationella tävlingsverksamheten kommer att återupptas tidigast 1 mars och en preliminär tävlingskalender kommer läggas ut i början av året. SM kommer att arrangeras i mars om möjligt, annars är det troligt att det blir helt inställt för säsongen 2019/20.

Därefter gick mötet igenom och diskuterade de tre största förändringarna inför nästa säsong: Införandet av FargoRate på SPT som ett sätt att göra klassystemet med rättvisande och undvika att för bra spelare deltar i de lägre klasserna, den nya touren för 14-1 samt systemet med en innestående pott för prispengar hos SBF.

Efter det diskuterades de mindre förändringarna som kommer att genomföras, exempelvis återgång till 8 omgångar istället för 9, borttagna startavgifter på SM, öppet SM för damer i 8-ball, 9-ball och 10-ball, uppdateringar och förtydliganden för Lag-SM samt uppdaterade regler för tävlingsklädsel.

Sammanfattningsvis var diskussionen god under hela mötet, trots bitvis helt olika åsikter, och vi är glada och tacksamma för ert engagemang. Poolkommittén kommer fortsätta med digitala träffar och uppmanar fler föreningar och medlemmar att delta då det är ett enkelt och snabbt sätt för oss att kommunicera direkt med varandra, i synnerhet just nu när vi inte ses på tävlingar.

Presentationen från mötet finns här:

Digital föreningsträff 2020-12-16.pdf

Ta hand om er därute så ses vi snart på hallen igen!

God Jul och Gott Nytt År önskar

Poolkommittén