SPT-vinnare, SM 2019/20 och uppdaterade tävlingsbestämmelser

13 NOV 2020 08:54
Nedan följer information om avslutning för säsongen 2019/20, rankingvinnare, SM samt nya tävlingsbestämmelser.
  • Skapad: 13 NOV 2020 08:54

SÄSONGSAVSLUTNING OCH SPT-VINNARE

Efter att ha utvärderat den nuvarande situationen med corona-pandemin som har stor påverkan på vår tävlingsverksamhet, och bedömt att läget troligen inte kommer att förbättras förrän en bit in på nästa år, har Poolkommittén beslutat att anse säsongen 2019/20 avslutad. Det innebär att den sista SPT1000 inte kommer att spelas, och att vi har en färdig slutranking. Som kompensation för den uteblivna tävlingen har vi istället räknat in resultaten från förra säsongens sista SPT1000.

Vi vill härmed framföra ett stort GRATTIS till våra rankingvinnare:

SPT-vinnare: Senharip Azar, Stockholms BS

Bästa Dam: Louise Furberg, JoLo BC

Bäste Junior: Alexx Krstic, Bjärnums BK

Vinnarna kommer att kontaktas av Poolkommittén inom kort för information om sin premie.

SVENSKA MÄSTERSKAPEN 2019/20

För närvarande finns ingen möjlighet att spela SM för att avsluta säsongen ”på riktigt”. Poolkommittén har dock för avsikt att arrangera SM någon gång under perioden januari till mars, om corona-läget förbättras och restriktionerna lättas i början på nästa år. Information om vilka förutsättningar som gäller för att delta kommer i så fall att ges i god tid innan tävlingen.

Skulle det visa sig omöjligt att genomföra tävlingarna på grund av smittläget även under denna period kommer SM för 2019/20 inte att hållas.

UPPDATERADE TÄVLINGSBESTÄMMELSER INFÖR 2021

Poolkommittén har under året jobbat intensivt med att gå igenom och uppdatera tävlingsbestämmelserna, med utgångspunkt i de förslag som kommit in från medlemmarna samt bytet till kalenderår för tävlingsverksamheten. Det nya regeldokumentet har fått en tydligare utformning och språket har förenklats eller förtydligats där det har varit nödvändigt. Det mesta av innehållet är kvar även om en del formuleringar har gjorts om.

Några större förändringar har dock gjorts, en del efter önskemål från medlemmarna medan andra är initiativ som vi hoppas ska uppmuntra till fler tävlingar och fler deltagare. Som alltid strävar vi efter att utveckla och förbättra poolbiljarden tillsammans med er, och vi ser därför fram emot er feedback om de nya bestämmelserna. Bland förändringarna kan nämnas en separat tour för 14-1, öppet SM för damer samt nya rutiner för prispengar på SPT och i SM. Vi gör också förtydliganden på många områden utan att förändra särskilt mycket, till exempel för Lag-SM och i våra tilläggsregler.

De nya tävlingsbestämmelserna börjar gälla från och med 1 januari 2021 och kommer att läggas ut på hemsidan under vecka 48. För att informera om den nya säsongen och de nya reglerna kommer Poolkommittén att hålla en digital träff onsdag 9 december kl 19 i Microsoft Teams. Här finns chansen att ställa frågor och komma med synpunkter. Mötet är öppet för alla som är intresserade, och det kommer mer information om hur ni anmäler er inom kort.

Skribent: Poolkommittén