Tävlingskalendern i Pool spikad – arrangörer sökes!

19 JUL 2020 12:19
Poolkommittén fastställde vid sitt senaste möte höstens tävlingskalender. Säsongen kommer att genomföras under förutsättning att vi bedömer att arrangörerna kan uppfylla hälsorekommendationerna, och att myndigheternas riktlinjer inte ändras.
  • Skapad: 19 JUL 2020 12:19

Som tidigare har meddelats beslutade Poolkommittén att vårens avslutande tävlingar, som stoppades till följd av corona-situationen, istället ska spelas under hösten. Det innebär att de SM som spelas under hösten avslutar säsongen 2019/20. I samband med detta kommer också poolsäsongen vid årsskiftet att byta verksamhetsår till kalenderår istället för brutet år, främst för att ligga bättre i linje med internationella tävlingar och uttagningar men också för att förenkla budgetering och uppföljning.

I januari 2021 startar därmed en ny tävlingssäsong som löper fram till december. Poolkommittén arbetar just nu med att uppdatera tävlingsbestämmelserna, både med tanke på den ändrade tävlingssäsongen och utifrån de förslag till förändringar som kommit från er medlemmar. De nya tävlingsbestämmelserna kommer att publiceras under hösten.

Höstens tävlingskalender är fastställd och vi söker nu arrangörer. Eftersom corona-pandemin fortfarande i högsta grad är aktiv även här i Sverige är det ett krav att varje arrangör och hallägare följer dels myndigheternas hälsorekommendationer och säkerhetsföreskrifter, dels de föreskrifter som Biljardförbundet tidigare har publicerat angående träning, tävling och rengöring av utrustning. Ni hittar en länk till alla föreskrifter längst ner på sidan.

Tävlingskalendern ser ut som följer:

Augusti

Final USM

Biljardpalatset, Stockholm

SPT1000 R7 8-ball

SM 43+ 8ball + 10-ball

SPT250/500 R8 10-ball

Oktober

SPT1000 R8 10-ball

Final Lag-SM

SPT250/500 R8 9-ball

31 okt-1 nov

SPT1000 R9 9-ball

31 okt-1 nov

SPT1000 R9 9-ball

SM 9-ball + 14-1

SBF förbundsstämma

EM alla klasser

Antalya, Turkiet

December

SM 8-ball + 10-ball

Vi reserverar oss för eventuella ändringar. Vi avvaktar till exempel beske

Vi reserverar oss för eventuella ändringar. Vi avvaktar till exempel besked om EM i Turkiet i november kommer att arrangeras eller inte. Blir detta inställt är det möjligt att den senare delen av kalendern justeras något.

Skicka era ansökningar till This is a mailto link så snart som möjligt. Poolkommittén kommer då att kontakta er och stämma av hur förutsättningarna är på er hall för att hålla tävlingar.

Poolkommittén planerar också att hålla en digital träff under augusti månad för alla föreningar, för att informera om kommande säsong och de förändringar som kommer införas inför nästa år. Mer info om detta kommer inom kort.

Här hittar ni samlad information och corona-föreskrifter, både allmänt och biljardspecifikt:

Väl mött på hallen i september! 😊

Poolkommittén

Skribent: Poolkommittén