Viktig info inför säsongen 19-20

16 JUL 2019 15:13
Poolkommittén har vid sammanträde 4 juli fattat följande beslut. Därutöver två välidgt viktiga påminnelser!
  • Skapad: 16 JUL 2019 15:13

1. De Nationella Tävlingsbestämmelser för Pool från förra säsongen gäller även för 2019-2020.

Motivering: Endast ett fåtal förslag till ändringar har kommit in från föreningarna och enskilda individer under senvåren. Alla de förslagen är mer omfattande i karaktären, dvs. skulle innebära större ändringar av tävlingssystemet gällande SPT, Lag-SM, SM med flera. Då Svenska Biljardförbundet under hösten inför ett nytt tävlingsadministrativt system beslutar poolkommittén att inte göra några större ändringar i tävlingssystemet samtidigt.

2. De Nationella Tävlingsbestämmelser för Pool ska undergå en mer omfattande översyn inför nästnästa säsong; säsongen 2020-2021.

Motivering: Mer omfattande förändringar av tävlingssystemet kräver en bredare deltagande av föreningarnas representanter och mer djupgående konsekvensanalyser, inte minst av de ekonomiska följderna.
Poolkommittén vill redan nu bjuda in föreningarna att diskutera mer långsiktiga visioner för svensk poolbiljard, och hur ett framtida tävlingssystem bäst kan tillgodose kraven under rådande och framtida villkor. Både SM, Lag-SM, SPT, Ungdomstävlingar, och andra tävlingsformer kan och bör ingå i diskussionerna.

Diskussionerna bör hållas i alla föreningar, inkludera så många som möjligt, och resultera i innovativa förslag som utveckla biljardsporten i Sverige. Förslagen bör formuleras så att det är tydligt vilket problem förslaget åtgärdar, samt vilka positiva och eventuella negativa konsekvenser kan komma vid en eventuell implementering. Detta visionära arbete på föreningsnivå bör ske under hösten 2019 och början av våren 2020, så att Poolkommittén och Svenska Biljardförbundet hinner sammanställa, analysera och besluta om olika förslagen under senvåren och sommaren 2020. Vi kommer även att avsetta tid till överläggningar om framtidens tävlingsverksamhet på medlemskonferensen i höst.

Det är vår förhoppning att vi gemensamt kan komma fram till olika lösningar som lyfter vår tävlingsverksamhet till nya höjder med start säsongen 2021-2022.

3. Poolkommittén utökas med tre medlemmar

Inbjudan till att delta i poolkommitténs arbete under nästa säsong har skickats till Gabriel Azar SBS, Christian Fischer BK Söten och Philip Heath Kirkgaug Uppsala BS.

Poolkommittén består sedan tidigare av Dzenan Sahovic Umeå BK (ordförande), Linus Thor Uppsala BS, Robert Haag BK Stars, Jessika Nilsson Familjens BF, Daniel Silvennoinen SBS och Eva Viding SBF.

4. Viktiga påminnelser:

a)  Period för spelarövergångar är juli 2019. Föreningar bör fylla i blanketten för spelarövergångar för varje enskild spelare som byter klubb och skicka dessa till Poolkommittén senast 31 juli.

b) Tävlingskalender för hösten 2019 är nu publicerad. Alla föreningar som önskar arrangera tävlingar under hösten bör fylla i ansökningsblanketten senast 15 augusti. För första omgången SPT250/500 bör ansökan skickas in senast 31 juli (första rundan SPT1000 anrodnas av SBS i Stockholm).

Till sist, SBF är i processen att byta det tävlingsadministrativa systemet. Mer information om detta kommer att publiceras inom några dagar.

Skribent: Sahovic Dzenan