Discipliner

8-ball
8-ball är ett dessängspel som spelas med en köboll och femton färgade bollar numrerade från 1 till 15. En spelare skall göra bollarna från 1 till 7 (låga) och den andra spelaren från 9 till 15 (höga). Alla bollar ur den egna serien måste göras innan ett försök på åttan är tillåtet. Alla stötar måste annonseras.

9-ball
9-ball spelas med nio bollar numrerade från ett till nio och en köboll. Vid varje stöt måste köbollen först träffa den nummerboll på bordet som har det lägsta numret, men bollarna behöver inte göras i nummerordning. En spelare som gör en korrekt stöt får fortsätta tills hen missar, gör ett fel, eller vinner upplägget genom att göra nian. Spelaren erhåller poäng för varje gjord nia. En match slutar när en av spelarna uppnår den förutbestämda distansen.

10-ball
10-ball är ett dessängspel som spelas med nummerbollarna 1 till 10 samt köbollen. Den lägst numrerade bollen på bordet skall alltid träffas först (med undantag för Push Out). Om boll nummer 10 sänks i en godkänd öppningsstöt, återplaceras den och spelaren fortsätter sin stöt med det uppkomna läget. Endast en boll får annonseras vid varje stöt, man kan däremot göra fler bollar än den annonserande och fortsätta spela. På sprängningen behöver ingen boll annonseras.

14-1 Kontinuerlig nummerboll
14-1 Kontinuerlig nummerboll, även kallad straight pool, spelas med femton numrerade bollar och en köboll. Varje korrekt annonserad och gjord boll belönas med en poäng och spelaren som först når en förutbestämd poängsumma vinner matchen. 14-1 är kontinuerligt så till vida att när fjorton bollar är gjorda läggs dessa upp igen och spelaren fortsätter.

Se WPA Pool Allmänna Spelregler för fullständiga regler.

Uppdaterad: 10 APR 2019 10:59