Lag-SM

Klicka här för information om Lag-SM 2021

Svenska Mästerskapen, lagspel (Lag-SM)

Utdrag ur tävlingsbestämmelserna för Lag-SM som gäller fr o m 2021-01-01. Fullständiga regler hittar ni här: Tävlingsbestämmelser pool 2021-01-01 v2.pdf

Berättigad till start

För att få starta i Lag-SM måste föreningen ha betalat sin medlemsavgift och startavgift inom angiven tid, samt sett till att alla spelare i laget är medlemmar i föreningen. Spelare ingående i laget måste uppfylla §5.1 samt §26 i de grengemensamma tävlingsbestämmelserna. Om en spelare har deltagit utan att vara registrerad medlem i föreningen kommer laget diskvalificeras.

Discipliner:

9-ball, 8-ball, 10-ball

Spelform:

Anmälda lag delas in i grupper på 5-6 lag per grupp i omgång 1; 6 lag i omgång 2; samt 8 lag i den tredje och sista omgången, SM-finalen. Alla möter alla i gruppen.

En vinst i en lagmatch ger 2 poäng och förlust ger 0 poäng.

Tävlingsform:

1:a omgången

Grupper med max 6 lag i varje, delas in så geografiskt nära som möjligt. I den mån det går så skall det undvikas att lag från samma klubb hamnar i samma grupp. Antalet grupper kan variera beroende på antalet anmälda lag.

2:a omgången

Totalt 24 lag fördelat på 4 spelplatser med 6 lag i varje grupp. Lagen seedas efter tidigare resultat. Lag från samma klubb som gått vidare från omgång 1 måste mötas i första matchen. Om något lag som har kvalat in till 2:a omgången lämnar återbud ersätts det med det lag som har bästa resultatet men inte gick vidare från omgång 1. Saknas ersättare senast tre dagar före tävling lämnas platsen vakant.

3:e omgången

Åtta lag (de två bästa lagen i varje grupp efter andra omgången) deltar i tredje och sista omgången (slutspelet). Lagen seedas efter tidigare resultat i omgång 2. Lag från samma klubb som gått vidare från omgång 2 måste mötas i första matchen. Om något lag som har kvalat in till slutspelet lämnar återbud ersätts det med det lag som har bästa resultat men inte gick vidare från omgång 2. Saknas ersättare senast tre dagar före tävling lämnas platsen vakant.

Laguppställning och reserver:

Ett lag består av upp till fem spelare. Varje lag ska ha en ansvarig lagkapten. Lagkaptenen ska skicka in laguppställningen och eventuella ändringar till PK senast 7 dagar innan varje omgång.

Fyra spelare får delta i en och samma lagmatch. Laget kan göra byten (den eventuellt femte anmälda spelaren) mellan lagmatcherna.

Ett lag kan komma till start med endast tre spelare, då lämnas WO i en av singelmatcherna. En spelare kan endast spela en match mot samma motståndarlag och omgång.

Ett lag kan byta ut en spelare inför omgång 2 och ytterligare en spelare inför omgång 3. Dessa får ej ha representerat ett annat lag i de tidigare omgångarna.

Det är därmed minst 3 spelare och max 7 spelare som får spela för ett lag genom alla tre omgångar.

Under ett sammandrag måste samtliga spelare som deltar i spel någon gång delta i dubbelspelet. Detta gäller även den femte spelaren (reserven) ifall byten görs under omgången. Om inte detta görs bedöms lagets alla matcher som förlorade.

Det lag som vinner omgång 3 är Svenska Mästare.

Startavgift:

Startavgiften är 1200:- per lag och omgång.

Avanmälan ska ske till PK senast 7 dagar innan varje omgång. I de fall avanmälan inte sker eller görs senare än 7 dagar innan tävling blir laget diskvalificerat samt åläggs att betala anmälningsavgiften för aktuell omgång.

Distanser:

8-ball

9-ball

10-ball

Omgång 1

Omgång 2

Omgång 3

9

7

Poolkommittén äger rätt att justera distanserna beroende på förutsättningarna för tävlingarna.

Priser och premier

Prispengarna i Lag-SM bestäms utifrån säsongens överskott från inbetalda startavgifter. Således är prispengarna vid Lag-SM tävlingarna inte garanterade utan direkt beroende av det ekonomiska resultatet för alla omgångar.

Uppdaterad: 10 APR 2019 11:59 Skribent: Poolkommittén

Biljard för äldre