Lag-SM

Swedish Pool Cup 2019-2020, tillika Lag-SM, spelas som vanligt i tre omgångar. Den första omgången spelas helgen den 23-24 november på ett antal orter över hela landet, från Umeå i norr till Malmö i söder. Den andra omgången äger rum i februari/mars nästa år och finalen spelas som brukligt i slutet av säsongen, sen april eller maj månad nästa år.

42 lag är anmälda till omgång 1. Gruppindelningen hittar ni här
Observera att grupp 3 som skulle ha spelat på Palatset söndag den 24/11 istället spelar på Biljadären lördag den 23/11.

Tävlingsbestämmelserna för Lag-SM är oförändrade sedan förra säsongen. Således gäller samma regler gällande antal spelare per lag, spel och distanser, byte av spelare mellan omgångar, startavgifter, priser, med mera. Lagkaptenerna ombeds läsa igenom de Nationella Poolbestämmelserna och de Grengemensamma Tävlingsbestämmelserna noggrant, då lagspel är ett speciellt format med några viktiga regler (om till exempel byte av spelare mellan omgångar och till exempel dresscode med obligatoriskt klubbmärke), som inte bör missas eller missförstås (https://www.biljardforbundet.se/Pool/tavling/tavlingsbestammelser/)

Anmälan görs via e-post till This is a mailto link senast den 28 oktober.
Anmälan från föreningarna ska innehålla:
a) antal lag,
b) lagkaptenernas namn,
c) spelarnas namn för varje lag.
Ändringar av enskilda spelare mellan lagen inom samma förening får ske fram tills tre dagar innan tävlingsstart, tisdagen den 19 november. Dock får aldrig fler än hälften av anmälda spelare eller lagkaptenen byta lag (detta för att undvika strategisk placering av lagen i de olika grupperna efter att grupperna har publicerats).

---------------------------------------------------------------

Swedish Team Cup Pool
Allmän information

För att få starta i Svenska Mästerskapen för lag måste föreningen ha betalat sin medlemsavgift samt startavgift inom angiven tid, samt att se till att alla spelare i laget är licensierade för föreningen samt innehar giltigt medlemskap innan start i första omgången. Om en spelare har spelat utan giltigt medlemskap för föreningen eller giltig licens så kommer laget diskvalificeras samt föreningen att bötfällas. Spelare ingående i laget måste uppfylla punkt 26 i Svenska Biljardförbundets Grengemensamma Tävlingsbestämmelser.

Spel : 9-ball, 8-ball, 10-ball

Turneringsform:

1:a omgången

Grupper med max 6 lag i varje, delas in så geografiskt nära som möjligt. I den mån det går så skall det undvikas att lag från samma klubb hamnar i samma grupp. Antalet grupper kan variera beroende på antalet anmälda lag.

2:a omgången

Totalt 24:a lag fördelat på 4:a spelplatser med 6 lag i varje grupp. Om något lag som har kvalat in till 2:a omgången drar sig ur så ersätts det med det lag som har bästa kvoten men inte gick vidare från omgång 1.

3:e omgången

Åtta lag (de två bästa lagen i varje grupp efter andra omgången) deltar i 3:e omgången (slutspelet). Om något lag som har kvalat in till slutspelet drar sig ur så ersätts det med det lag som har bästa kvoten men inte gick vidare från omgång 2.

Lagen kommer att till Stage 2 och 3 seedas efter tidigare resultat.

Spelform: Uppdelat på 5-6 lag per grupp i omgång 1 och 2 samt 8:a lag i sista omgången. Alla möter alla i gruppen. Matcherna spelas i en Scotch double i 9- ball och 2 singelmatcher i 8-ball och 10-ball.

Om två lag hamnar på lika många lagvinster så avgör inbördes möte. Om fler än två lag hamnar på lika många lagvinster så avgör kvoten. Kvoten beräknas enligt följande: Antal vunna singelmatcher, minus antal förlorade singelmatcher. Denna summa delas sedan i antalet spelade singelmatcher. I begreppet ”singelmatcher” ingår även dubbelmatcherna. Om inte heller detta skulle kunna fälla ett avgörande så beräknas kvoten på antal gjorda poäng i samtliga singelmatcher.

Poäng: Vinst ger 2 poäng och förlust ger 0 poäng

Laguppställning: Varje lag kan bestå av tre till fem spelare, dessa skall skickas in till SBF senast tre (3) dagar före start av Stage 1. Man kan endast byta ut en spelare mot en annan för stage 2 och 3 om denna ej representerat ett annat lag i tidigare omgångar.

Startavgift: Startavgiften är 1200:- per lag och omgång.

Extra regler: Varje lag skall ha en ansvarig lagkapten.

Vid Scotch double så stöter spelarna varannan stöt genom hela matchen. Om spelare ett gör poängbollen så spränger spelare två i nästa upplägg.

Distanser:

8-ball 9-ball 10-ball

Omgång 3. 7, 9, 7

Omgång 2. 6, 7, 6

Omgång 1. 6, 7, 6

Antal bord: Arrangör som ansöker om lagsammandrag för omgång ett och två bör ha minst sex bord. Sammandraget för omgång ett och två skall genomföras på en dag. Undantag kan göras av PK.

Arrangör som ansöker om lagsammandrag för omgång tre bör ha minst tolv bord. Sammandraget för omgång tre skall genomföras på en till två dagar. Här har regerande mästarna förtur till att arrangera om förutsättningarna med antal bord finnes. Svenska mästare: Det lag som vinner omgång 3 är Svenska Mästare.

Uppdaterad: 10 APR 2019 11:59 Skribent: Poolkommittén