Hjälp oss bli fler

På Riksidrottsmötet i maj 2019 fattades det beslut om nya anslutningsregler samt om nya stödformer. Numer delas bland annat specialidrottsförbunden in i mindre och större förbund. Ett mindre förbund har upp till 50 föreningar. Här befinner sig Biljardförbundet idag. Kategoriseringen innebär att mindre förbund framöver kommer att få mycket mindre bidrag och stöd från Riksidrottsförbundet (RF). Målsättningen från RF är att alla förbund ska växa, antingen organiskt eller genom att gå samman med ett annat förbund. SBF har diskuterat denna fråga i förbundsstyrelsen samt under föreningskonferensen hösten 2019 med utfallet att vi i första hand ska försöka att växa på egen hand.

50 föreningar innan årsskiftet
För att SBF ska räknas som ett större förbund vid fördelningen av stöd för år 2022-2023 måste vi ha 50 registrerade föreningar och 3 000 medlemmar i IdrottOnline senast den 31 december 2020. Föreningarna måste då vara godkända både av SBF och RF samt ha ett organisationsnummer. Det innebär att medlemsansökningarna måste ha inkommit till SBF senast i november för att hinna handläggas. Ju tidigare ansökan kommer desto bättre.

Vi behöver hjälpas åt
Det finns flera vägar att gå för att uppnå målet att bli 50 föreningar och här behöver vi din hjälp. Fundera över hur du kan bidra till att vi blir fler föreningar.

• Spelar du på en hall där det inte finns en förening? – bilda en förening
  • Har du ett bord i källaren där du brukar spela tillsammans med dina kompisar? – gå ihop och bilda en förening
  • Är du med i en förening på en annan ort för att det inte finns någon förening där du bor? – hitta fler på din bostadsort och bilda en förening
  • Känner du till en förening i din närhet som inte är ansluten till SBF? – prata med dem och uppmuntra dem att bli medlemmar i SBF.
  • Finns det en hall i er grannstad som inte har någon förening? – åk dit och prata med dem om att bilda en förening.
  • Och så vidare.

Vi har tagit fram ett informationsmaterial som ni gärna får använda er av:
Informationsblad om att bilda förening och ansöka om medlemskap
Häfte om medlemskap i SBF, bilda förening och ansöka om medlemskap (skriv ut dubbelsidigt).

Uppdaterad: 10 MAJ 2020 16:22