Vad innebär medlemskap i SBF?

Att vara medlem i SBF och därmed i Riksidrottsförbundet (RF) innebär en antal rättigheter och skyldigheter. Föreningen är skyldig att följa de stadgar och regler som gäller inom idrottsrörelsen. Det innebär bland annat att följa idrottsrörelsens gemensamma värdegrund och de riktlinjer som finns för olika verksamhetsområden.

Några av medlemsförmånerna:
Det finns flera fördelar med att starta en förening och ansluta den till Svenska Biljardförbundet. Utöver att ni får dela och utveckla ert intresse för biljard tillsammans med andra entusiaster finns det också ett antal medlemsförmåner som medlemmar i SBF.

• Försäkring hos Folksam via RF:s grundförsäkring för idrottsföreningar samt en olycksfallsförsäkring via SBF:s Idrottsförsäkring.
  • Stöd för t ex utbildningsinsatser och utvecklingsarbete via RF:s distriktsidrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.
  • Möjlighet att söka bidrag för t ex anläggningssatsningar och olika barn- och ungdomsprojekt.
  • Samtliga medlemmar i föreningen får en tävlingslicens som ger rätt att tävla i alla våra grenar.
  • Rösträtt på SBF:s årsmöte och därmed möjlighet att vara med och påverka hur svensk biljard ska bedrivas och utvecklas.
  • Tillgång till det kostnadsfria IT-systemet IdrottOnline för medlemsregister, hemsida, med mera.
  • Förmåner via ett antal rikstäckande avtal via RF, t ex boende, hyrbilar och bokföringstjänster.

Här kan du läsa mer om medlemsförmånerna.

Att vara ansluten till SBF och därmed till RF ger också en legitimitet till föreningens verksamhet och är en form av kvalitetsstämpel som kan göra det lättare i kontakten med olika intressenter, t ex att söka bidrag hos kommunen.

För att få vara medlem i SBF måste föreningen:

• varje år genomföra ett årsmöte och skicka in årsmöteshandlingarna till SBF,
  • ha ett uppdaterat medlemsregister,
  • bedriva någon form av biljardverksamhet samt
  • betala en årsavgift

SBF kommer inom kort att erbjuda våra föreningar ett servicepaket som innebär att föreningen har möjlighet att köpa administrativa tjänster av SBF. Servicepaketet innehåller bland annat att SBF hjälper föreningen att hålla medlemsregistret uppdaterat och att SBF hjälper föreningen med administrationen kring årsmötet. För nyanslutna föreningar är tjänsten gratis de två första åren som medlemmar.

Årsavgift
Aktuell årsavgift är 1 000 kr det första året och därefter 3 000 kr per år. För pensionärsföreningar är avgiften 300 kr det första året och därefter 500 kr.
Årsavgiften beslutas av förbundsstämman. Till höstens stämma kommer förbundsstyrelsen lägga fram ett förslag om att införa en årsavgift som är baserad på föreningarnas storlek. Exakta indelningar och avgifter är inte klart men årsavgiften kommer att bli betydligt lägre än 3 000 kr för små föreningar.

Uppdaterad: 08 MAJ 2020 17:42 Skribent: Sofia Asp