Om projektet

Bakgrund

Ca 80 % av våra biljardföreningar i Sverige har minst 1 medlem som är 65+. Den totala andelen äldre bland biljardens medlemmar är endast ca 5 %.

Ett av målen inom svensk idrott är att både barn, unga, vuxna och äldre väljer att idrotta hela livet. Biljardförbundet har fått ekonomiskt stöd från RF för att genomföra en kartläggning under perioden maj till september 2020.

45 andra Specialförbund ingår i detta kartläggningsprojekt där förbunden kommer att hjälpa varandra och utbyta idéer och erfarenheter.

Syfte

Målet med satningen är att fler 65 + väljer att idrotta i en förening. För att uveckla verksamheten hos både förbund och föreningar för att nåmålet behövs kunskap om hur idrott för äldre ser ut idag.

Därför är syftet med kartläggningen att både hos förbund och föreningar identifiera framgångsnycklar, trösklar och behov av stöd när det kommer till idrott för äldre. Utifrån kartläggningen kan vi förhoppningsvis avgöra hur vi på bästa sätt arbetar effektivt och organiserat för att få fler 65 + att vilja idrotta i en förening.

Genomförande

Enkät
En stor enkät håller på att konstrueras som täcker in frågor från alla SBF:s olika projekt. I denna enkät kommer frågor om äldre också att finnas med. Denna enkät kommer att skickas ut till alla föreningars styrelser.

Samtal med äldre
För att ta reda på vad målgruppen äldre 65+ tycker och tänker kring olika teman kommer samtal att genomföras med dem.

Förbundet
Kartläggningen innehåller även en nulägesanalys av förbundet där vi bl.a. kommer att granska vår strategi och verksamhetsplan.

Uppdaterad: 19 MAJ 2020 11:25 Skribent: Jessica Pettersson