Känner du någon som spelade biljard tidigare i livet?

24 SEP 2020 10:30
Flera eldsjälar inom biljarden jobbar just nu hårt för att vi ska nå målen 50 föreningar och 3000 medlemmar innan årsskiftet.
  • Uppdaterad: 24 SEP 2020 10:30

Utifrån den enkät som föreningarnas styrelse svarade på i somras, går det att läsa att några av er jobbar hårt för att hitta och rekrytera personer som spelade biljard tidigt i livet men som sen har haft ett långt uppehåll.

Rick, 67 år från Stockholm, är en av dessa medlemmar som har rekryterats tillbaka till biljarden på senare dagar.

Rick kommer ursprungligen från USA där han spelade biljard som tjugoåring. Det ordnades inte så många professionella tävlingar på den tiden men det blev en del bartävlingar med en stor portion framgång. Vid trettioårsåldern slutade Rick att spela biljard och kom tillbaka till idrotten först vid 63 års ålder.

- Jag hamnade en dag på Söderbiljarden i Stockholm och fastnade för sporten igen. Det var ett riktigt trevligt ställe med seriöst folk.

Sen Rick gick i pension tillbringar han många timmar i hallen varje dag. Han spelar mycket själv och övar teknik och mental styrka. Han ser själv att utvecklingen går framåt och snart vill han börja spela mer mot andra för att öva matchspel.

- Lokalen med biljardborden är som en fristad för mig.

Svaret på varför någon är medlem i en förening kan se olika ut beroende på vem du frågar. Många är exempelvis medlem i en förening för att få möjlighet att tävla i biljard. Rick lyfter ytterligare en orsak till varför han är medlem i en biljardförening.

- Jag vill vara med och stötta föreningen, därför är jag medlem. Varje år betalar jag en mindre årsavgift till föreningen. Jag har alltid varit idrottsintresserad, man ställer ju upp om man kan.

Vilka före detta biljardspelare finns i din omgivning? Kanske har du vänner, bekanta eller kanske släktingar som spelade biljard förr. Någon som antingen vill ta upp spelet igen eller som kan tänka sig att stötta den lokala föreningen och biljarden i stort.

Skribent: Jessica Pettersson