Inspiration

Att utveckla sin förening handlar mycket om att våga utmana. På den här sidan samlar vi olika tips, inspiration och utbildningar kring verktyg att använda i din egen förening kopplat till demokrati och engagemang. Sidan kommer även att fyllas på med inspiration från olika föreningar kring hur de arbetar med exempelvis medlemskap och organisationsstruktur för att göra biljarden tillgänglig för alla.

UTBILDNING FÖRENINGSLEDARE
Alla som på något sätt är engagerade som ledare i en idrottsförening, i någon annan roll än den som är tränare, är föreningsledare. Kunskap kring hur en idrottsförening styrs och utvecklas är viktig kunskap oavsett vilken roll du har i föreningen. SISU Idrottsutbildarna har tagit fram den digitala utbildningen Introduktionsutbildning för föreningsledare. Denna utbildning är en mycket bra grund att utgå från i ert arbete med att utveckla föreningen.

#TAKTIKSNACK
#Taktiksnack är en liten bok för stora idéer. Den är full av tankar, konkreta tips och kreativa sätt att leda en idrottsförening i ett modernt samhälle. Den ska inspirera föreningsstyrelsen att våga titta på föreningen med nya ögon.

LÄRGRUPPER
Lärgruppen är en verksamhetsform inom folkbildningen som används när din förening vill lära er något nytt och utvecklas tillsammans. En lärgrupp bygger på ett samtal mellan deltagarna och ska ge möjlighet till att utbyta erfarenheter, olika upplevelser och olika perspektiv. I en lärgrupp finns ingen uttalad expert men det behövs att någon tar på sig rollen att leda. Lärgruppsledaren behöver inte vara expert på ämnet som ni ska samtala kring och behöver inte kunna svaren på alla frågor. Det är gruppen tillsammans som ska skaffa den nya kunskapen. Lärgruppsledaren har till uppgift att vara en form av inspiratör och samordnare som ser till att gruppen fungerar och att ni kommer framåt i ert arbete. SISU Idrottsutbildarna har tagit fram en digital utbildning: Utbildning för lärgruppsledaren
Via SISU Idrottsutbildarna kan ni ta del av olika framtagna lärgruppsmaterial. Med utgångspunkt i boken Vår förening – om demokrati och föreningskunskap finns till exempel detta material.
Lärgrupper kan också ha sin utgångspunkt i filmer, poddar, tidningsartiklar, böcker, och så vidare. Det viktiga är att ämnet för lärgruppen är meningsfullt för er grupp och skapar ett engagemang. Er idrottskonsulent hos distriktet kan ge er stöd innan, under och efter en lärgrupp genomförs.

Uppdaterad: 10 MAJ 2020 15:17 Skribent: Sofia Asp