Om projektet

Bakgrund
Bakgrunden till att vi har valt att driva detta projekt är delvis de brister som framkom hos våra föreningar under den granskning som genomfördes av RF under år 2017 och 2018. Den främsta anledningen är dock att för att svensk biljard ska växa och bli framgångsrik måste våra föreningar och dess medlemmar vara aktivt engagerade i vår framtida utveckling. Genom att öka kompetensen och väcka idéer kring engagemang skapar vi förutsättningar för starka, levande föreningar med fler medlemmar. Vi har valt att döpa projektet till Framtidens Biljardförening – En kö för alla. En av de många saker som gör vår sport fantastisk är ju att den kan utövas av alla, oavsett bakgrund, kön, ålder eller andra förutsättningar.

Syfte
Syftet med projektet är att öka kompetensen kring att leda och arbeta ideellt i en biljardförening. Vidare är syftet med projektet att öka kunskapen hos våra föreningar och aktiva om föreningskunskap, demokrati och den svenska idrottsrörelsen.

I förlängningen är syftet med projektet att samtliga biljardföreningarna ska ha en god föreningsmiljö och kunskap kring demokrati och delaktighet. Målet är att våra föreningar ska hålla en hög kvalitet så att fler väljer att bli medlemmar, väljer att stanna kvar i föreningen och väljer att engagera sig.

Mål
Målet med projektet är att ha ökat kompetensen kring att leda och arbeta ideellt i en biljardförening.

Genom projektet ska vi bland annat:

• Sänka trösklarna för våra medlemmar att delta i formella beslutsprocesser.
  • Bygga upp ett närmare samarbete med DF/SISU.
  • Träffa samtliga våra föreningar för att prata om utvecklingsarbete, ideellt engagemang och föreningskunskap.
  • Öka kunskapen hos våra föreningar om den del de utgör i idrottsrörelsen.
  • Öka kunskapen hos våra föreningar och medlemmar kring demokrati i föreningen.
  • Skapa en handbok för framtidens biljardförening.
Uppdaterad: 08 MAJ 2020 17:09 Skribent: Sofia Asp