Inspiration

På den här sidan kan du hitta inspiration kring verktyg att använda i din egen förening kopplat till inkludering och jämställdhet.

Du kan även hitta inspiration från andra föreningar, hur de arbetar med exempelvis medlemskap och organisationsstruktur för att göra biljarden tillgänglig för fler.

VERKTYG:

På sidan jämställ.nu finns oändligt många verktyg som framförallt styrelser i föreningar kan använda sig av för att få hjälp med att lyfta jämställdhetsfrågan. En del verktyg är kopplade till arbetslivet men går lika bra att applicera på en förening.

Här nedan finner du några förlsag på verktyg som skulle kunna passa er som förening utifrån olika teman. Ta gärna hjälp av någon utifrån, exempelvis en SISU-konsulent, för att leda mötet/arbetet så att hela styrelsen kan bidra i övningarna. HÄR hittar du alla SISUs distrikt. Klicka på respektive distrikt för att sedan söka efter kontaktuppgifter till specifikt biljarden. Behöver du hjälp med att hitta rätt? Kontakta Jessica, projektledare för "Kön har inget kön" på This is a mailto link

Synliggör normerna i din förening

R3 metoden - Kartlägg de normer som styr föreningen. Hur är makten fördelad mellan män och kvinnor? Hur påverkar kön er förening kopplat till dess utformning?

En vanlig man - Den här övningen synliggör och ifrågasätter normer kopplat till man och maskulinitet.

Ett steg fram/Privilege walk - I den här övningen synliggörs fördelar och nackdelar personer och grupper kan få beroende på exempelvis kön, ålder, eticitet, sexuell läggning m.m. Den finns både beskriven som generell övning men finns även något omgjord för att passa idrotten.

Värdegrundsarbete

Den jämställda verksamheten - Med hjälp av tre enkla steg får din styrelse möjlighet att beskriva hur en jämställd verksamhet skulle se ut hos er, fundera på om ni vill dit och klura på vilka hinder som finns för att nå ert mål.

Härskartekniker - Härskartekniker är metoder som medvetet eller omedvetet används av personer som vill behålla sin maktposition. Genom den här övningen kan ni som exempelvis styrelse lyfta fiktiva exempel på dessa tekniker för att se hur dessa kan bemötas eller undvikas helt.

Guide till en jämställd kommunikation - Vill din förening nå ut bredare och attrahera fler målgrupper? Här kan du då läsa om hur ni som förening kan jobba med extern kommunikation så att fler känner sig välkomna.

Exempel från andra idrotter

Innebandy