Biljard + krogmiljö = sant??

12 JUN 2020 19:10
Att biljard ofta förknippas med en rökig krogmiljö med mycket alkohol har nog många hört förr. Så för att kunna utveckla biljarden måste vi kanske jobba aktivt för att ändra bilden av i vilken miljö biljard spelas i. Men hur gör vi det?
  • Uppdaterad: 12 JUN 2020 19:10

Alva Gaffenblad är ett ganska nytt tillskott hos Stockholm Snooker och Billiardsklubb även om hon i många år har haft en närhet till sporten.

- Jag tittade mycket på snooker på teve tillsammans med min pappa när jag var yngre, berättar Alva.

Hon var även medlem i en biljardklubb under en kort tid men spelade då endast pool. När TV-kanalen hon brukade titta på sen slutade sända snooker pausades intresset för biljard i stort.

Efter flera års uppehåll snappade hon upp snooker på Youtube, intresset kom tillbaka och hon började följa tävlingarna igen.

- I februari blev jag och en kompis medlemmar i Snookerhallen, och spelade för första gången. Sedan dess har vi varit där och spelat en gång i veckan, så jag har ju verkligen inte hållit på särskilt länge.

När vår styrelsemedlem Andy Nettleton frågade Alva hur hon tror att vi kan få biljarden att växa som sport i Sverige börjar hon reflektera kring fördomarna om hallens miljö.

- Jag kan tänka mig att många associerar biljard till krogmiljöer där det mest spelas som underhållning eller en form av umgänge. Kanske kunde det vara möjligt att försöka förändra den bilden av biljard?

Den här diskussionen kommer upp titt som tätt, både på kansliet och i styrelserummet. Ungdomsansvarig i styrelsen, Sam Mubarak från Kumla BC, lyfter exempelvis detta varje gång han träffar på ungdomar på fritidsgårdar. Han vill påverka människors bild av biljard och beskriver ofta för ungdomarna att biljarden som sport spelas i en fin och respektfull miljö där de tävlande har skjorta på sig.

Hur kan vi tillsammans förändra bilden av att biljard endast spelas i krogmiljö? Ett sätt är att göra som Sam och nämna miljön när du pratar med någon om biljard. Ett annat sätt är att ta med kompisar till hallen eller be dem titta på en tävling. Alva fick se en annan bild av biljarden via TV och Youtube så ett annat förslag är att dela klipp på härliga biljardtävlingar (och träningar) i sociala medier.

Har du fler förslag eller goda exempel som du vill sprida, oavsett om det handlar om miljö, rekrytering, aktiviteter eller annat? Kontakta förbundet på This is a mailto link

Skribent: Jessica Pettersson