Slutord från projektet Kön har inget kön

09 MAJ 2022 14:10
  • Uppdaterad: 09 MAJ 2022 14:10

I januari 2020 kickade vi igång jämställdhetsprojektet ”Kön har inget kön”. Nu har ca 2.5 år gått och många spännande saker har hänt sen dess. Vi har under den tiden fått en jämn könsfördelning i förbundsstyrelsen, utbildat förbundsstyrelsen, valberedning, kommittéer och föreningar, tagit fram en värdegrund med mycket mera.

Förutom alla spännande aktiviteter vi skapat så har vi tillsammans också satt jämställdhet, jämlikhet och inkludering på agendan. Alla dessa diskussioner och reflektioner leder förhoppningsvis till en ännu mer öppen biljardsport med fler medlemmar. På så sätt kan sporten leva vidare och växa sig ännu större i vårt avlånga land.

Vi är nu inne i projektets sista månad. Fredagen den 20:e maj kommer hela 24 kvinnor från olika delar av Sverige att samlas på Jolo i Stockholm för att spela tillsammans, inspireras av varandra och dela erfarenheter. Allt för att lyfta och peppa kvinnor inom biljarden att stanna länge.

På söndagen samma helg kommer förbundsstyrelsen att jobba en hel förmiddag med frågor om jämställdhet, jämlikhet och inkludering. De kommer att få lyssna på goda exempel från Judoförbundet samt diskutera och arbeta fram kommande aktiviteter inom området.

På olika sätt lever projektet kvar trots att det framåt inte kommer att finansieras av Riksidrottsförbundet. Styrdokument har uppdaterats, aktiviteter har skapats och värdegrunden implementerats på olika nivåer.

Men var gör vi verklig skillnad? Det är när du och jag reflekterar, själva och tillsammans, kring vilka som är med i min förening, vilka som inte är med, varför det ser ut som det gör och hur vi kan nå och inkludera personer som vill spela biljard men som av olika anledningar inte kommer till hallen.

Tillsammans gör vi skillnad och sätter fler i rörelse, hela livet!

Skribent: Jessica Pettersson
E-post: Adressen Gömd