Nils Ritenius Manjer in i Snookerns historiebok som yngste rankingvinnaren

19 NOV 2019 11:06
Bra uppslutning vid snookerns rankingtävling 3 i Malmö.
  • Uppdaterad: 19 NOV 2019 11:06

Sexton snookerspelare kände sig kallade till rankingtävling 3 som avgjordes helgen 9-10 november i Malmö. De flesta av Sveriges topprankade stannade tyvärr hemma och lämnade fältet öppet för lite lägre rankade att klättra på rankinglistan.

Turneringen spelades i enkelcup (med tröstturnering för de som förlorade i första omgången) över två dagar hos Malmö Carambole och Snooker klubb. Malmö CSK blev förövrigt utsedda till Årets förening på Biljardgalan.

Vi tar det tråkiga först. I en av kvartsfinalerna tillkallades domare som tog ett beslut som skapade sådan irritation att en av spelarna inte ville spela vidare och lämnade matchen. Rätt eller fel? Ja, ingen blir väl överraskad över vad det var som diskuterades. Foul och miss naturligtvis. Arrangören rapporterade att ”vi kan bara beklaga det som skedde, och tycker att det är otroligt tråkigt om det är den situationen man kommer att minnas från denna trevliga helg. För under 99% av tiden var det en fantastisk stämning i hallen bland de till antalet lika många gästerna som hemmaspelare.”

Trots all väntan. För väntan blir det när en del matcher drar iväg till avgörande frame när det är bäst av fem. Nerver och därav följande safe-spel och missar gör det inte snabbare, och under några matcher hördes till allmän munterhet ljudliga snarkningar från en spelare som lagt sig i en hörna.

Ovanlig mycket publik infann sig, (ja, en 12 stycken ungefär...) och en familj hade överraskat en sedan länge pensionerad snookerälskande dam med ett besök i flera timmar. Det var första gången hon såg snooker live, och en lite annan känsla fick hon nog om hur svår sport det är. Judd Trump var hennes idol, och hon håller nog fast vid det även efter detta besök.

SSBK hade med sig juniorerna Max Nettleton och Viktor Mared. Det blev en sur förlust för Max i en rasande jämn match mot Mikael Wendeberg, 0-2 blev 2-2 och bägge spelarna hade vunnit ett frame på svart boll. Skiljeframet speglade matchen, 64-51 för Mikael och en avslutande kamp på svart boll alltså!

Viktor gick vidare med klara 3-1 mot Mukhtar Najafi, inte så särskilt klart om man kollar framescoren som skrevs: 54-61 : 63-47 : 60-40 och 76-70! Jämnt så det förslog med andra ord.

Det blev hemmaspelarna som dominerade och tog hand om alla fyra semifinalplatser, som blev överraskande ensidiga. Nils körde över min turneringsfavorit Chi Voong med 3-0 och Rickard Lundin var lika obönhörlig i matchen mot Mikael Wennerberg.

Nils vann finalen med klara 4-1 och gick i mål med snygga 13-3 i framekvot.

Stort tack till arrangören Malmö Carambole och Snookerklubb och kul att tre olika salonger har stått som arrangörer vid säsongens första rankingtävlingar.

Skribent: Kim Hartman