Snooker EM 2021

31 OKT 2021 12:41
EM-sammanfattning. Så är det dags med en genomgång av hur det egentligen gick för de våra vid 2021 års Europamästerskap.
  • Uppdaterad: 31 OKT 2021 12:41

För ovanlighetens skull avgjordes ju alla klasser i EM vid samma evenemang, så det var en stor trupp vi skickade till södra Portugal de första veckorna i oktober. Ett sommarvarmt Albufeira tog emot med lyxhotell, strand och pool, men så mycket tid för semester blev det inte. Det var väst och finskor på och in i de stora hallarna med de sexton snookerborden.

Man inledde med U-18 där Nils Ritenius Manjer och Viktor Mared ställde upp för Sverige. Nils lyckades bäst genom att klara sig fram till de sista 16. Där blev ryssen Andrei Karasov för svår, men det var små marginaler som gjorde att Nils inte riktigt klarade sitt mål att komma till kvartsfinal.

U-21 följde direkt efter, och motståndet blev också svårare. Trots tidvis riktigt bra spel tog sig varken Nils eller Viktor vidare från gruppspelet.

6-reds var nästa. Och då hade Bairaq al-Urfy och Suleman Salam kommit ner till värmen. Suleman hade fullt upp på coachingkurs medan Nils och Bairaq båda fick stryk i sin första match. Lite ovan spelform kanske?

Dags för den öppna klassen. Många toppspelare, och mer än en tredjedel av de 120 startande hade bästa tävlings-breaks på över 130. Bairaq och Suleman vann en match var i grupperna, och Suleman kom vidare till de sista 64 där en polack blev för svår.

Så satte damer och seniorer igång. Och plötsligen blev det svenska segrar mest överallt. Ann-Sofie Löfgren tog två segrar i sin grupp och var med till de sista 16. Helena Benjamin hade väl en svårare lottning och gick inte vidare från gruppspelet.

För seniorerna blev det tre raka segrar för både Jim Johansson och Mats Eriksson, Andy Nettleton vann två, och alla dessa tre gick vidare. En vinstmatch för Henrik Svedstedt räckte tyvärr inte. Tufft motstånd blev det bland de sista 32, Jim var närmast avancemang, men föll till slut med 3-2 mot belgaren Alain Vandersteen. Och Andy kan nog fortfarande känna att han faktiskt hade bra chanser mot den slutgiltiga europamästaren Darren Morgan.

Så följde lag-EM. Damerna tog sig vidare från gruppen för att bli utslagna i kvartsfinalen av det engelska lag som tog guldet. Och båda senior-lagen tog sig också vidare. Men brittiska lag blev för svåra i åttondelen för båda. Förlustsiffrorna 4-3 för lag Mats/Henrik mot skottarna tyder ju emellertid på att det fanns möjligheter.

Vi får förresten heller inte glömma att vi haft Johan Hansson på plats mest hela tiden som domare.  Det var matcher från morgon till sent på kvällen varenda dag under två veckor. En jätteinsats.

Vi kan väl erkänna att Sverige fortfarande är lite av lillebror i EM-sammanhangen, men vi ska ändå vara stolta över hur vi klarade oss. De svenska spelarna spelade totalt 60 matcher och vann 23 av dessa. En snabb överblick av motståndet säger dock att mer än hälften av de 60 matcherna spelats mot snookerspelare med klart bättre meriter.

Vad kommer då svenska truppen hem med? Nya erfarenheter, nya kontakter och säkert också en känsla av att ha gjort ganska bra ifrån sig. En känsla av att vi kanske ändå inte är så långt efter. Och kanske lite solbränna ändå i några ansikten?

Skribent: Mikael Wendeberg
E-post: Adressen Gömd