Årets svenske mästare i Snooker korades tidigt i tisdags morse

02 OKT 2020 10:41
Bairaq Al Urfy gjorde comeback och vann på Selbyskt sätt i skiljeframe i finalen mot Jim Johansson. Kim Hartman rapporterar från SM-turneringen som spelades på Snookerhallen i Stockholm.
  • Uppdaterad: 02 OKT 2020 10:41

Precis som i proffs-VM så var SM förskjutet på grund av corona-utbrottet och spelades de udda dagarna fredag-måndag 25-28 september 2020, istället för på våren. 60 deltagare är det mesta någonsin och trots att jag bara hann se en bråkdel tycker jag det är bästa mästerskapet som spelats. Anledningarna är flera: semifinaler och final gick alla till skiljeframe, och våra juniorer gör stora framsteg. Nils Ritenius Manjer hade 3-0 mot dubble mästaren Henrik Svedstedt i kvarten men föll 3-4. Viktor Mared tog ned gamle mästaren Mats Eriksson och 13-årige Walter Laikre pressade Henrik Svedstedt till skiljeframe i slutomgången på förlorarsidan. Det finns återväxt och det ser glädjande stabilt ut.

I stort sett ALLA var med och för mig som gammal förbundskapten var det speciellt värmande att se Bairaq Al Urfy möta Arpat Pulat i kvartsfinal. Två killar som kom till Sverige som fjortonåringar och utan en svensk glosa i bagaget. De blev bra på snooker och representerade Sverige i EM och VM såväl i Europa som Kina och Indien. De blev så bra att de fick gå om i plugget och bägge tog rätt beslut, lade ned och läste in och kom igenom universitetet som IT- och maskiningenjörer. Nu var de tillbaka och om än ringrostiga så möttes de i kvarten.

Jim Johansson dunkade i höga serier och det krävdes mycket "Selby" för att stoppa honom. Regerande mästaren och stortalangen Simon Lindblom föll 2–4 i kvarten mot "Kiruna"-Jim, det har körts alltför mycket barnvagn på sistone för Simons del och formen fick lida. Henrik Svedstedt inledde starkt i sin semifinal mot Bairaq med en serie på 92, men Bairaq lät sig inte avskräckas och matchen blev ganska jämn. I frame 8 fick Henrik in en serie på 76, men matchen slutade ändå 5–4 till Bairaq. Den andra semifinalen mellan Jim Johansson och Suleman Kukka Salam blev precis lika jämn även om det var Jim som stod för de höga serierna, bl a ett century i frame 4 (serien var på 115).

I finalen tog Jim ledningen med 2–0 och 3–1 innan Bairaq tog två raka frame för 3–3. Därefter följdes spelarna åt fram till 5–4 till Jims fördel, men där ryckte Bairaq ifrån och tog till slut segern, och SM-bucklan, med vinnarsiffrorna 6–5. Stort grattis Bairaq!

Alla resultat från tävlingen hittar ni på www.snooker.nu under ”archive”.

Skribent: SK/Kim Hartman