Suleman Salam vann rankingtävling 4

20 DEC 2019 17:34
Första adventshelgen var en händelserik biljardhelg. Snookerns fjärde rankingtävling blev en spännande turnering med dramatiska matcher och en del överraskningar.
  • Uppdaterad: 20 DEC 2019 17:34

Ranking 4 spelades på Snookerhallen i Stockholm och hade 29 deltagare. I startfältet fanns även denna gång de unga spelarna Walter Laikre och Viktor Mared. Den här gången fick Walter revansch på Viktor, vilket för mig var lite av en skräll. Jag såg deras match i klass 1 i Sollentuna och tyckte att Walter var riktigt bra och gjorde det mesta rätt, men att motståndaren hade ett större register och var överlägsen i det långa attackspelet. Nu vann Walter med 2-1. Hur det gick till vet jag inte riktigt, jag var fullt upptagen med kommenteringen av U.K. och att försöka förstå hur Mr. Nigel Bond (54) kunde vända 1-3 till 6-3 mot världsmästare Judd Trump!

Kanske gjorde jag Viktor en otjänst dagen innan tävlingen? Snookerkommittén hade möte och jag hade med mig ett landslagsmärke till Viktor. Han och Nils Ritenius Manjer är uttagna till U18 VM på Malta 3-9 januari och måhända sydde Viktors mamma på märket på västen redan fredag kväll och Viktor fick svårt att sova för att han måste titta på västen så ofta?

Semifinal och final
Andy Nettleton spelar numera bra för jämnan och avfärdade i semin Mats Eriksson med klara 4-1. I den andra semifinalen hade Suleman (dom kallar honom Solo) det tuffare mot Kiruna Jim och fick kämpa hårt för att vända 2-3, utjämningen kom med en serie på 61.

I finalen seglade Andy på i stor stil och ledde med klara 3-0 och behövde bara ett litet vinst frame till för att vinna sin andra raka rankingturnering. Men dom kallar inte Suleman för ”Solo ” utan anledning. Jag utgår att det kommer från ” Han Solo ” och rymdimperiets kämpe! Det blev 3-3 och gick hela vägen till avgörande svart boll!

En snookerhallägare vann alltså rankingtävling 4, vilket är lika unikt som när Andy, ledamot i SBF: styrelse, vann rankingtävling 3.

VM-guld och UK Championship
Torbjörn Blomdahl hade under tiden vunnit sin sjunde VM titel i 3-vallare. Den första vanns 1986 och en hyggligt unik sportprestation kunde konstateras. Den bedriften belönades med största möjliga tystnad av svenska sportjournalister, ett ordentligt underbetyg för kåren som sådan.

UK Championship slutade helgen därpå och undertecknad hade nöjet att kommentera en helt underbar final mellan Ding Junhui och Steven Maguire. Finalen innehöll sju hundraserier. Ding Junhui vann med 10-6 och det hela avslutades med fyra raka hundraserier. Smaskigt!

2020
Nästa rankingtävling är den 1 februari i Stockholm. Innan dess är det NM i Danmark, men allra först är det U18 VM på Malta den 3-9 januari med Viktor Mared och Nils Ritenius Manjer.

Turneringsresultat skall kunna följas på WSF’s hemsida och måhända kommer det upp en länk på Biljardförbundets hemsida.

bild © Tony Barmin

Skribent: Kim Hartman