Regler

Vilka kan delta?
Alla ungdomar upp till 19 år, alltså deltagaren får vara max 18 år när finalen spelas.

Klassindelning?
Ungdoms SM avgörs i tre klasser. Tjejer U18, killar U16 och killar U18.

Vad kostar det?
Anmälningsavgiften är 100 kr/spelare. Avgiften faktureras i efterhand eller swishas. Avgiften för alla anmälda spelare måste betalas även om de inte kommer till start. Det tillkommer ingen ytterligare avgift.
Vid finalspelet är det ett krav att spelaren blir medlem i en förening ansluten till Svenska Biljardförbundet. En förteckning över föreningar finns här eller kontakta This is a mailto link eller This is a mailto link för assistans.

Vad spelar man?
Disciplinen som spelas i tävlingen är 8-ball. 8-ball är ett så kallat dessäng spel som spelas med en köboll och femton färgade bollar, numrerade från 1 till 15. En spelare skall göra bollarna från 1 till 7 (låga) och den andra spelaren från 9 till 15 (höga). Den spelare som först lyckas göra sin bollserie och därefter göra boll nr 8 på ett korrekt sätt vinner upplägget och erhåller 1 poäng.
Regler 8-ball

Hur spelar man?
Spelreglerna för 8-ball vid Ungdoms SM är i princip de samma som de nationella spelreglerna med några få undantag. Dessa undantag har gjorts för att underlätta spelet en aning och för att minimera regeltolkningar, då domare inte förekommer vid varje match.
Undantagen är:
- Varje stöt skall adresseras innan stöten görs (även de uppenbara, alltså ALLA bollar anges).
- Hoppstötar är inte tillåtna.
- Vid felstöt vid sprängning är det boll i hand över hela bordet.
- Dresscode är förenklad. Huvudbonad eller hörlurar får ej bäras, undantaget religiösa huvudbonader.
Det är personen på bordet som spelar, så lagkamrater eller ledare får under inga omständigheter lägga sig i eller coacha.

Vilken spelform används i Ungdoms SM?
Det är dubbelcup, där man är garanterad minst två matcher. Varje match spelas först till två eller tre poäng beroende på klass och var i turneringen man är. Finns det tid till det så kommer vi att höja distanserna under slutspelet.

Vett och etikett vid match
Spelarna skakar hand innan match och önskar sin motspelare lycka till. När det inte är ens tur att spela, sitter man stilla på sin stol. Man står inte och hänger vid bordet. Prata inte med motspelaren i dennes stöt. Om man ser att motståndaren är på väg att göra ett uppenbart fel, kan man artigt påpeka detta för sin motståndare. Vid regeltolkningar hämtas tävlingsledaren och man låter denne avgöra. Stå inte och diskuterar högljutt under match. Efter matchen skakar man hand med motståndaren och tackar för matchen.

Reglerna som pdf

Ordlista
Köboll = Den vita bollen.
Nummerboll = Avser de numrerade bollarna.
Höga bollar = Avser bollarna nr från 9-15. (halva)
Låga bollar = Avser bollarna nr från 1-7. (hela)
Bollserie = Avser den serie av bollar som man valt.
Dessäng = Man anger hur man skall utföra stöten.
Safe = När man inte tänker göra en boll, utan avser att göra det svårt för sin motståndare.
Tekning = Spelarna stöter en boll samtidigt från ena kortvallen upp mot andra kortvallen i en stöt. Den spelare som får sin boll att stanna närmast kortvallen där man startade vinner tekningen och får göra första sprängningen (oavsett om bollen träffar fotvallen eller inte). Bollen får studsa flera gånger i kortvallarna, det är var den stannar som räknas.
Öppningsstöt = Den första stöten, när man spränger upp bollarna (kakan).
Kaka = Samtliga nummerbollar är upplagda för öppningsstöt.
Press = Samtliga bollar ligger ihop utan mellanrum i samband med upplägg av bollar.
Öppet bord = Bordet kallas så i 8-ball när man gjort en öppningsstöt och oavsett om en eller flera bollar har gått i hål, alternativt ingen boll har gått i hål, kan spelaren kan fortfarande välja bollserie. När man gjort en korrekt stöt behålls den bollserien.
Förlöper = Köbollen (vita) går i ett hål.
Korrekt stöt = Kallas en stöt när den är regelrätt gjord.
Felstöt = Kallas en stöt när den inte är regelrätt gjord.
Skjuts = En korrekt stöt i kombination med två eller flera bollar.
Boll i hand = Motståndaren kan placera köbollen (vita) var han/hon vill på bordet, beroende på vilken typ av felstöt det är.

Uppdaterad: 11 JAN 2020 15:57