Riktlinjer barn- och ungdomsbiljard

Biljard för barn och unga ska utgå från och följa Riksidrottsförbundets riktlinjer och anvisningar för barn- och ungdomsidrott.

Alla barn och ungdomar ska ges möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar och ambitionsnivåer. Glädjen, att känna gemenskap och tillhörighet och att själv kunna påverka och styra sin egen träning och utveckling är de viktigaste ingredienserna i både träning och tävling för barn och ungdomar.

Biljardträning för barn ska vara lekfull och allsidig och varje barn ska ha möjlighet att prova på olika idrotter. Att ge barnen möjlighet till allsidig idrottsutveckling är normgivande för verksamheten. Tävling är en del av leken och ska alltid ske på barnens villkor, utan fokus på resultat. Med barnidrott avses i allmänhet idrott till och med tolv års ålder.

I ungdomsbiljard skiljer vi på breddidrott och elitidrott. Att träna för att tävla och tävla för att vinna är många ungdomars drivkraft och kan vara en viktig del inom idrotten. Dock är det viktigt att komma ihåg att tävling inte är drivkraften för alla och därför behöver träning och tävling utgå från spelarens egna behov, ambition och drivkraft.

Vi som möter barn och ungdomar inom biljard ska erbjuda dem aktiviteter och träning som stimulerar, utmanar och inspirerar, såväl för stunden som till fortsatt idrottande och en aktiv livsstil hela livet.

För att förtydliga och specificera RF:s anvisningar kopplat till specifikt biljard så har Svenska Biljardförbundet tagit fram egna riktlinjer för barn- och ungdomsbiljard. Dessa riktlinjer är fastställda av förbundsstyrelsen 2021-06-14 och kan läsas här

Idrott på barn och ungas villkor
RFs Anvisningar för barn- och ungdomsidrott
Idrotten Vill